
Terwijl uit alle richtingen EV-nieuws waait, zouden we wel eens vergeten dat er ook met een plug-inhybride wel eens gestoeft mag worden. Daar herinnert Cupra ons aan, dat ons op de komst van een nieuwe SUV voorbereidt. Die moet in stekkervorm wel 100 kilometer ver komen op stroom alleen.
Cupra werkt aan een gloednieuw, volledig eigen model. Dat is wel degelijk het vermelden waard, want de Ateca en Leon zou je met enige kwade wil nog kunnen omschrijven als ‘opgepompte Seats’ en zelfs de Born doet in profiel wel héél hard denken aan een Volkswagen ID.3. Daar doet deze nieuwkomer niet aan mee, want dat wordt net als de Formentor een volledig losstaand Cupra-model. Bovendien mag hij ook gaan genieten van een nieuwe generatie aan hybridetechnologie.
Audi Q3-formaat
Om ons warm te maken lossen de Spanjaarden alvast wat eerste details over de nieuwe SUV. Zo wordt hij ongeveer 4,5 meter lang, wat hem een maatje groter zou maken dan de Formentor. Ook het silhouet lijkt iets meer de praktische insteek te volgen met zijn hogere daklijn, wat doet vermoeden dat we hier wel eens tegen de vervanger voor de Ateca kunnen aankijken. Noem hem dus gerust “Audi Q3”-formaat, want volgens het persbericht zal de Cupra zij aan zij gebouwd worden met diens Sportback-variant. Verder kunnen we maar weinig afleiden uit het plaagplaatje aangezien de constructeur zijn nieuwkomer nog vakkundig onder een fleecedekentje verstopt heeft, al zien we in de glooiingen van de neus wel eerder een Born-gezichtje terug dan pakweg een Formentor-tronie.
Het grootste nieuws ligt, aldus de contructeur, dan ook onderhuids. Zo wordt deze SUV voorzien van een nieuwe generatie aan plug-inhybridetechnologie, die hem in elektrische modus een rijbereik van tot 100 kilometer moet geven. Daarnaast zal de nieuwe Cupra ook in de showroom komen te staan als mildhybride. Dat staat allemaal te gebeuren tegen 2024, wanneer het doek van deze SUV getrokken wordt.
Recente reacties
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
Wat de reden ook is, dit vind ik nu wel spijtig om te lezen. Ik vond de Grand Tour beter dan Top...
Door Mathieu 2 dagen geleden
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 3 dagen geleden