Vlak voor de eerste klanten hun straatlegale A110 in handen krijgen lanceert het sportwagenmerk van Renault haar A110 Cup. Kwestie van Alpine wat meer credibiliteit te geven.
Je weet het of niet maar Alpine heeft een rijke racegeschiedenis. Met gouden bekers van het WRC en de 24 uur van Le Mans. Vorig jaar nog stonden ze op het hoogste schavot in de LMP2-klasse van het World Endurance Championship. Voor volgend jaar bedacht het Franse merk alvast de A110 Cup, een merkencup met de - je raadt het nooit - A110 in de hoofdrol.
De raceklasse werd bedacht in samenwerking met Sigmatech en Renault Sport Racing. Die twee partners besloten in één ruk het interieur uit de A110 te halen, het vermogen van de 1.8 turbobenzine op te pompten tot 270 pk en een rolkooi te installeren. Remspul van Brembo en dempers van Öhlins moeten voor de racekwaliteiten zorgen. Al zullen de racebanden van Michelin daar ook zeker iets mee hebben te maken.
Ook op Spa
Alpine kreeg de zegen van de FIA om volgend jaar de merkencup door te laten gaan op zes circuits voor een totaal van twaalf races. Spa Francorchamps zal één van die omlopen zijn. Net zoals Hockenheim in Duitsland en Silverstone in het VK. Voor het 2018-kampioenschap voorziet Alpine 20 A110 Cup-racewagens met een prijs van 100.000 euro per exemplaar. Inschrijven voor het kampioenschap zal je dan weer 20.000 euro kosten.
Dure hobby, die racerij...
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 13 uur geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 17 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 22 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden