Een Oostenrijks bedrijf heeft zich de afgelopen tijd bezig gehouden met wat de eerste volledig elektrische rallyauto moet zijn. Geen klein bier, als je weet dat het ding 550 pk voortbrengt.
Die 550 pk en 760 Nm zijn nochtans geen extreme cijfers, want in de World Rallycross rijden ze allemaal rond met dat vermogen. Wel nieuw is dat het geheel volledig elektrisch wordt aangedreven. Rijden kan je op volle kracht gedurende 15 minuten, met een topsnelheid van 195 km/u. De wagen weegt 1.290 kg en wordt aangedreven op alle vier de wielen. Voorlopig nog door twee motoren op voor- en achteras, binnenkort wordt dat één motor per wiel. Hij haalt 90 procent van zijn vermogen in slechts 40 milliseconden.
Manfred Stohl is de drijfveer achter het project. Hij werkte met zijn bedrijf STARD aan deze elektrische wagen. Wie de rallycross wat volgt weet dat Stohl vroeger Group N World Rallykampioen geweest is. Als carrosserie werd een Peugeot 207 Super2000 kas gebruikt.
Recente reacties
Mazda CX-60 (2024) diesel of PHEV: de ultieme Sahara-test
Ook eigenaar ve CX-60 phev, en zo te lezen wordt de aanstaande trip naar Turkije wel spannend hoe...
Door Ruzi 10 uur geleden
Rijtest: BYD Han 88 kWh - Kijk goed, Mercedes (2023)
Wat de meeste testverslagen vergeten te vermelden is dat je, door die gimmicks aan de achterzetels...
Door JAN VBK 1 dag geleden
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 2 dagen geleden
Test: Peugeot E-2008 Facelift (2024)
als je dit stuk omgebouwde ice wagen aan die prijs koopt zit er echt wel heel veel vijzen los in...
Door kevin 2 dagen geleden