Hupla: Duitsland verhoogt premie voor EV's en plug-ins naar 6.000 euro

Duitsland premie EV plug-in

Voorbije zondag liet Duits bondskanselier Angela Merkel nog weten iets te willen doen aan de subsidies voor EV's in Duitsland en zo geschiedde. Onze oosterburen hebben besloten de premie voor EV's en plug-in's van maximaal 40.000 euro op te trekken naar 6.000 euro.

In Vlaanderen mag de subsidie voor een elektrische auto dan wel vanaf 2020 afgeschaft worden. In Duitsland schakelen ze een versnelling hoger. Na gesprekken van Angela Merkel met de Duitse constructeurs is besloten om deze maand nog een nieuwe premieregel in te laten gaan. Eentje die fors in het voordeel van elektrische auto's speelt maar ook plug-inhybrides een streepje voor geeft.

Stekkerauto's

Duitsland heeft namelijk besloten de aankooppremie voor een een elektrische auto van maximaal 40.000 euro (cataloguswaarde) op te trekken van 4.000 naar 6.000 euro. Daarenboven profiteren ook plug-inhybrides van dit voordeel. Duurdere EV's en plug-ins (tot maximaal 65.000 euro) hebben nog recht op een subsidie van 5.000 euro.

Duitsland premie EV plug-in

De Duitse regering hoopt met deze maatregel de komende jaren de verkoop van geëlektrificeerde wagens een serieuze boost te geven. Er wordt gesproken over maar liefst 700.000 verkochte auto's vanaf deze maand tot 2025.

Haaks op Vlaanderen

Een beslissing die haaks op die van Vlaanderen staat. Want in ons eigen land besloot de Vlaamse regering om de premie voor EV's vanaf 2020 te begraven. Volgens Vlaams minister van energie Zuhal Demir (N-VA) heeft de premie de verwachtingen niet ingelost.

Duitsland premie EV plug-in

Al staan we natuurlijk nu pas aan de vooravond van de elektrische revolutie met een rits betaalbare modellen die op til staan. Waardoor de Vlaamse autokoper wel eens de dupe kan zijn van een kortzichtig beleid.

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
andre123 19:44
afbeelding van andre123

hier is de politiek te dom om aan zoiets te denken.
schaf inderdaad die premie's af voor al die luxemodellen waar een premie van enkele duizenden heus geen stimulans tot aankoop is.
het uitgespaarde bedrag kan men dan besteden om de betaalbaarheid voor de gemiddelde burger op peil te brengen.
op een tesla of audi van 75oooeuro bv gaat het premiebedrag weinig uitmaken,
voor iets van 30000e is het een wereld van verschil.
maar dat is blijkbaar weer te moeilijk voor onze politiekers.

andre123 08:43
afbeelding van andre123

inderdaad,dat is de hele redenatie...
doe van een tesla 4000 af af,daar gaan die gasten van wakker liggen,ze geven het dubbele uit aan speelgoedoptie's
doe van een 208 5000 euro af ,en het wordt opeens heel intressant.
nogmaals een heel domme zet van nva,weer wordt een bepaalde bevolkingsgroep geviseerd, doe zo ver mannekes.....

GPJ 09:51
afbeelding van GPJ

Je moet natuurlijk wel de feiten juist voorstellen. Geen enkele Tesla-eigenaar heeft een premie van 4000 euro ontvangen. Voor wagens over 40.000 euro is/was die premie 2500 euro en voor wagens over 61.000 euro 2000 euro. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de subsidies voor electrische wagens afschaffen een slecht gecamoufleerde besparingsoperatie is onder een doorzichtig voorwendsel (blijkbaar schieten subsidies in Duitsland hun doel niet voorbij? Tiens..)

Adriaan 11:29
afbeelding van Adriaan

En toch blijf ik ervan overtuigd dat net die subsidies er mede verantwoordelijk voor zijn dat de prijs van een ev niet drastisch zakt, waarom zouden ze de belastingbetaler legt toch bij...

GPJ 13:30
afbeelding van GPJ

De meeste EV's worden al met verlies verkocht. De ontwikkelkosten zijn immers torenhoog en de volumes zijn klein. Subsidies spelen in deze fase van marktontwikkeling een verwaarloosbare rol op de prijszetting - hoogstens zorgen ze er voor dat fabrikanten op termijn minder verlies lijden doordat ze de verkoop stimuleren (waardoor de ontwikkelkosten over meer voertuigen kunnen worden afgeschreven). Het is in het algemeen belang dat er meer elektrische voertuigen worden verkocht, en dat is precies waar belastingsgeld voor dient. Of ademt u liever fijnstof en stikstoxiden in? En hebt u al een stilgestaan bij het lawaai dat die miljoenen verbrandingsmotoren in ons land elke dag produceren? De voordelen van EV's - zelfs los van de discussie of ze CO2-gunstiger zijn dan klassieke verbadingsmotoren) - zijn zo overduidelijk dat subsidies zeker verantwoord zijn.

Etienne goderis 15:38
afbeelding van Etienne goderis

Bizar dat de prijzen stukken lager liggen in USA voor dezelfde wagens! Prijssetting??
Ze willen gewoon zoveel mogelijk binnenrijven. Een electrische motor weegt een derde voor dezelfde kw. Hij vervangt fuel motor en versnellingsbak en kost stukken minder. In se is een electrische aangedreven wagen stukken goedkoper. Vergelijk de verkoopprijs van een electrische wagen zonder batterij met die van een fuel en je ziet dat de electrische duurder verkocht wordt. De batterij is onderdeel van de energie zoals fuel en mag in de vergelijking niet opgenomen worden.

Mathieu 15:45
afbeelding van Mathieu

GPJ, we hebben allemaal ons gedacht, en mijn gedacht is, dat ik niet geloof in een volledig geëlektrificeerde samenleving. Want als we allemaal op batterijen zouden beginnen rijden, dan zitten we in 1, 2, 3 zonder de nodige grondstoffen. Men smeekt nu al constant om batterijen en gsm binnen te brengen omdat de grondstoffen schaars zijn. Maw, vergeet maar dat alles goedkoper zal worden, het zal eerder andersom zijn wegens tekorten.
Blijkbaar doet het ook niet veel mensen iets wat de schade van die ontginningen zijn, de uitbuiting en sterfte van de mensen in Congo, enz...
En wat met lawaai? Mijn recente benzinewagen doet nu ook al mensen schrikken als ik achter hen rij in mijn smalle straat. Omdat ze hem niet horen.
Ik maak hier geen reclame voor fossiele brandstoffen, ik geloof gewoon niet in het elektrisch alternatief.

andre123 07:52
afbeelding van andre123

die 40000 euro was bedoelt op een wagen van 30000euro,
maak je de berekening aan 2500e dan wordt het alleen maar zieliger,weggesmeten belastinggeld.
dus waarom die 2500 niet verdelen onder diegenen die het wel goed kunnen gebruiken?
ps in mijn situatie was het 5000e en voor mij gaf het wel de doorslag

Mathieu 12:46
afbeelding van Mathieu

Inderdaad Adriaan, dit is ook mijn gedacht.

Trouwens, en nu ga ik weer tegen de groenen ingaan, ik heb veel liever dat de kloteregering die begroting eens in orde krijgt, dan dat ik moet bijleggen voor een ander zijn auto. Wacht maar als Europa gaat afkomen met zijn boetes omdat de begroting niet in orde is. Opnieuw extra belastingen en weet ik veel wat allemaal.
Een wagen is een luxeproduct.
Net zoals de jongeren: ze komen op straat om te betogen tegen de vele auto's en uitlaatgassen, maar als er een rondvraag gedaan wordt, dan willen ze allemaal een wagen, liefst een bedrijfswagen en maximum een half uur tot een uur rijden tot het werk.
Hallo...

PS: ik ben geen NVA'er. :-)

Dirk mercaert 14:28
afbeelding van Dirk mercaert

Of ze in Duitsland juist bezig zijn zal de toekomst nog moeten uitwijzen. Mss gewoon de rijkste ondernemingen rijker maken. En of EV's voor het milieu beter zijn is zeker nog niet bewezen.

andre123 07:45
afbeelding van andre123

de hele discutie voor of tegen ev hebben we ondertussen al vaak genoeg gehad,
daar hebben we al onzin studie's en rapporten genoeg over gezien.
wat de premie's betreft,daar zal ook altijd een gedeelte tegen zijn,vooral de mazoutstoofliefhebbers stijgeren,maar zijn wel vergeten hoe ze die stinkbommen 10 jaar terug hebben gepromoot,waar ze dan met zen allen lustig van geprofiteerd hebben,
dus wat is het verschil?
die premie's, over welke bedragen dan ook, uitbetalen aan dure luxewagens is dan ook totaal verkeerd ,of het nu over ev gaat of over de euro diesel destijds.
help de lagere klasse de overstap te maken,die dure luxeprodukten hebben geen promotie nodig.
ps en ik ben geen nva er groene of wat dan ook

Robin 06:40
afbeelding van Robin

Het is dom om hier de premie af te schaffen met als redenering dat producenten dan de prijs kunstmatig hoog houden, want, dit is waarschijnlijk waar. Alweer hebben we Europa nodig want nu kijken de producenten lachend toe naar de verdeeldheid, zien dat de meeste landen premies geven en de Vlaming die kan de volle pot betalen! Dus ofwel alle landen premies ofwel allemaal niet, de markt laten spelen en Europa druk op de prijs laten uitoefenen.

Chrsnllt 08:23
afbeelding van Chrsnllt

Simpel! Moesten er in Vlaanderen een eigen EV productie op grote schaal op stapel staat, dan zou de Vlaamse regering ook subsidies geven.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws