De dagen van de betaalbare instapauto's lijken geteld. Want door steeds strengere regels van de EU zowel op veiligheids- als op emissievlak staat de budgetwagen onder serieuze druk. Zelfs bij Volkswagen geven ze grif toe dat betaalbare auto's de komende jaren de grootste prijsstijging zullen kennen door nieuwe EU-regels.
Auto's zijn duur geworden, laat daar geen twijfel over bestaan. Maar voor elke vlot 30.000 euro kostende hippe hatchback staat er een absoluut koopje om de hoek. Simpelere maar daardoor nog steeds betaalbare wagens. Het is een principe waarop Dacia haar fundamenten heeft gebouwd. Al bieden ook merken zoals Ford met de KA+, Opel met de Karl en Suzuki met de Celerio auto's aan voor mensen die geen zin hebben om duur metaal op de oprit te parkeren.
Exotische materialen = prijsstijging
Die modellen komen echter steeds meer onder druk te staan door de Europese wetgeving. Wat aan de éne kant heb je niet enkel de steeds strengere veiligheidsnormen (getoetst via het Euro NCAP veilligheidsorgaan), aan de andere kant heb je de emissienormen die de komende jaren serieus aangetrokken zullen worden. Het gevolg is dat auto's gebruik moeten maken van duurdere (vaak exotische) materialen om te kunnen blijven voldoen aan de normen.
Zo'n extra filter van 550 euro zal je niet meteen voelen op een auto met een totaalprijs van 64.000 euro, op een auto van amper 9.500 euro is dat een andere zaak natuurlijk. De Volkswagen Group spreekt zich ook uit over de zaak en geeft te kennen dat haar automodellen de komende jaren een opvallende prijsstijging zullen kennen. Vooral betaalbare modellen (denk UP! en Polo) zullen daarvan de dupe zijn. Het is dan ook afwachten of budgetmerken zoals Dacia ook na 2020 nog budgetprijzen naar voor kunnen brengen. Want de CO2, die moet omlaag, waardoor de prijs van de auto recht evenredig naar boven zal gaan.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 16 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 17 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden