We merkten het zelf al bij de Citroën C-Zero en recenter de Nissan LEAF, een geluidloze auto is niet alléén maar een zegen voor de omgeving. De momenten dat we gezapig achter een fietser die ons niet hoorde tuften, zijn niet op één hand te tellen. Gevaarlijker wordt het bij onoplettende voetgangers die denken dat ze de straat kunnen oversteken en bij t omkijken plots met een C-Zero worden geconfronteerd. De Amerikaanse NHTSA wil nu zelf dit probleem aanpakken door een aantal geluidsrichtlijnen te voorzien voor constructeurs van elektrische en hybride wagens.
In Japan hebben ze een gelijkaardige richtlijn
al langer. "Even as we make giant leaps forward with hybrid and electric vehicles, we must remain laser focused on safety," aldus David Strickland, NHTSA Administrator. "With more and more quiet vehicles on the road, we have to consider their effect on pedestrians." De NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) is in Amerika een orgaan voor onderzoek, preventie en wetgeving rond de auto en alles in zijn omgeving.
Via Autoblog
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 19 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 20 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 23 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 23 uur geleden