Officieel: Mercedes-AMG GLE 53 Hybrid is plots een plug-inhybride (2023)

Mercedes-AMG GLE 53 Hybrid 2023

Mercedes-AMG heeft zijn GLE 53 getrakteerd op een onverwacht cadeautje. Die krijgt er namelijk dik 100 pk aan vermogen bij met dank aan een elektromotor, een stekkerpoort en een best omvangrijke batterij, en dat terwijl hij gewoon zijn zescilindermotor mag houden… Dus wat denk je, het beste van twee werelden?

Begin dit jaar ging de Mercedes GLE onder het mes. Daarbij werd de forse SUV vooral op uiterlijk vlak bijgepunt, op wat mildhybridehulp en hier en daar een extra pk’tje na. Zo bleef het AMG-gamma bijvoorbeeld intact met een GLE 53 met zes-in-lijn en 435 pk en een GLE 63 S met 612 pk sterke V8, en dat hadden we ook gewoon verwacht. Het ging namelijk maar om een facelift en bij een facelift hoef je niet te rekenen op al te grote technische wijzigingen… Of wel, Mercedes?

Stekkertje dabei

De Duitsers hebben nu namelijk nog een aandrijflijn aan het AMG-gamma van hun GLE toegevoegd, en dat is een heuse plug-inybride. Reken echter niet op een bestekkerde V8 zoals bij pakweg de GT 4 Door, noch op een opgepompte vierpitter à la C 63. In de plaats daarvan doet deze GLE 53 Hybrid letterlijk wat zijn naam zegt: hij neemt een GLE 53 en voegt daar het plug-ingedeelte van een Hybrid-model aan toe. Zo blijft de 3.0-liter zes-in-lijn gewoon in het vooronder zitten, en werd die zelfs gekieteld tot hij 449 pk uitschaterde. Die krijgt dan gezelschap van een elektromotor met 136 pk en dezelfde 31,2 kWh-accu die je anders achterin een GLE 400 e had gevonden. Het resultaat: 544 pk en 750 Nm koppel, goed voor een 0-naar-100-tijd van 4,7 seconden… O ja, en 87 kilometer elektrisch rijbereik.

Mercedes-AMG GLE 53 Hybrid 2023

Dat laatste geldt in het bijzonder voor de iéts aerodynamischere GLE 53 Coupé, terwijl de reguliere SUV het moet stellen met één kilometertje minder. Ongeacht welk exemplaar je echter kiest, mag je rekenen op de nodige AMG-verwennerij. Zo ziet je GLE 53 Hybrid er bijna identiek uit aan een model zonder Hybrid-suffix, op natuurlijk de extra stekkerpoort na. Reken dus op stoere bumpers, standaard 21-inchsloffen, adaptieve ophanging en vier uitlaatpijpen die het geluid van je zescilinder versterken… wanneer die werkt, wel te verstaan. Werkt die niet, dan pompt je AMG een specifiek gedreun door een set speakers voor- en achteraan, kwestie van zwakke weggebruikers te laten weten wie de baas is. Wat je er allemaal voor moet neertellen, weten we op dit moment nog niet.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws