
Na stalbroeders Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq krijgt ook Audi's Q4 een technische update voor het najaar van 2023. Die update schermt met meer vermogen, meer range en meer standaarduitrusting. Daarnaast zal een deel van de productie zijn weg vinden naar Audi Vorst in Brussel om wachttijden te verkorten. Hoezé!
Na de ietwat matig onthaalde e-tron, is de Q4 e-tron een godsgeschenk voor Audi. Want de elektrische crossover staat mee aan de basis van de sterke verkoopgroei in de eerste helft van dit jaar. En het ijzer, dat moet je updaten wanneer het heet is. Waardoor de Q4 e-tron per najaar 2023 over enkele technische updates beschikt.
Meer vermogen
Vooreerst schrapt Audi instapper Q4 40 e-tron uit het gamma, die wordt vervangen door de Q4 45 e-tron. De redenatie daarachter is simpel, want de nieuwe elektromotor op de achteras is met zijn 286 pk een stuk krachtiger dan voordien (204 pk). Daardoor gaat Audi's elektro-SUV ook een stuk vlotter naar de honderd. Want met een sprint naar de honderd van 6,7 tellen schaaft deze nieuwe instapversie maar liefst 1,8 tellen van de sprint af.

Hoewel performanter, stijgt ook de range. Zo geraakt de Q4 Sportback 45 e-tron tot wel 562 kilometer ver (WLTP) op één lading. Snelladen doen de Quattro-varianten voortaan aan maximaal 175 DC, de versies met achterwielaandrijving blijven vasthouden aan een relatief lage 135 kW. Ook de accu van 77 kWh netto blijft beschikbaar na de update.
Meer uitrusting
Naast de motor zegt Audi ook het rijcomfort onder handen te hebben genomen. Een nieuwe afstelling van het onderstel en een nieuwe kalibratie van de besturing moeten meer comfort en rijplezier bieden. Daarnaast biedt het merk met de vier ringen een meer riante basisuitrusting. Zo zijn voortaan MMI Navigation (niet MMI PLUS), een elektrische kofferklep, verwarmde zetels en enkele rijhulsystemen standaard.

Omdat Audi verder de levertijden wil inkorten is er ook goed nieuws voor Audi Vorst. want de productiesite aan de rand van Brussel zal vanaf dit najaar niet enkel de Q8 e-tron in elkaar schroeven maar ook deze Q4 e-tron.
Recente reacties
Officieel: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit (2023)
wat gaat hij kosten
Door j veldt cv 16 uur geleden
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Oh nee. Laat hem maar in de US of A. Ik vind hem lelijk. Geef mij dan maar een Dodge RAM die oogt...
Door Ricardo 21 uur geleden
Honda e na amper 3 jaar op pensioen
Ik heb er op 1 dag eens 3 verschillende gezien op de wegen. Het is wel nog een gek zicht, want...
Door this 22 uur geleden
Officieel: Suzuki Swift trekt Europees plunje aan (2024)
Voor de prijs van een Sport had je ook de Fiesta ST die - bespreekbaar - de betere hothatch was....
Door Yvesw 23 uur geleden