Officieel: Elektrische Mercedes EQA krijgt facelift met iets groter rijbereik (2023)

Mercedes EQA facelift 2023

De Mercedes EQA wordt vernieuwd, en dat is geen verrassing. Zo gingen vrijwel alle andere compactere 'Benzes al onder het mes, en de elektrische crossover volgt met even subtiele wijzingingen... Maar toch zijn die goed genoeg om het rijbereik een duwtje in de rug te geven.

Er waait al even een heuse faceliftwind door het Mercedes-gamma, en dan vooral door dat van de compactere modelletjes. Zo moesten de A- en B-Klasse er als eerste aan geloven, gevolgd door de CLA begin dit jaar. Een paar maanden geleden was het dan weer de beurt aan de GLA en de GLB en dan bleven eigenlijk enkel nog hun elektrische varianten over: de EQA en EQB... Te beginnen met die eerste.

Extra aanraakgevoelig

Net als alle facelifts die hem voorgingen, is ook de vernieuwing van de EQA er eentje van de subtiele soort, al zijn er wel een paar eenvoudige herkenningspunten. Zo moet de verchroomde snor in de 'Black Panel'-grille voortaan wijken voor een vlak met talloze kleine Mercedes-sterretjes erin verwerkt, in navolging van grote broers EQE en EQS. Bovenin dat paneel pronkt nog steeds een LED-strip die de twee koplampen met elkaar verbindt, al werden die units wel licht hertekend. De bumpers worden zowel vooraan vernieuwd als achteraan, en ook daar krijgt de verlichting een iets andere indeling.

Mercedes EQA facelift 2023

Ook binnenin vinden we weinig onverwachts, want daar krijgt de EQA hetzelfde stuurwiel mee dat we al langer van de overige Mercedes-modellen kennen. Daardoor zijn alle knoppen op dat stuur dus meteen aanraakgevoelig, en ook de rest van de bediening berust meer dan tevoren op streeltjes. Het muispadje met sneltoetsen wordt namelijk uit de middenconsole gewipt, maar om dat goed te maken beschikt iedere EQA tegenwoordig wel standaard over het grote infotainmentscherm van 10,25 inch. Verder worden er een paar chique openporige houtsoorten verkrijgbaar om de cabine mee te laten betimmeren.

Bedankt, aerodynamica

Over het onderhuidse kunnen we dan weer redelijk kort zijn: daar blijven de motoren en accu's gewoon behouden. Reken dus op een enkele elektromotor met 190 pk op de vooras van de EQA 250 en 250+ en twee stuks voor de vierwielaangedreven EQA 300 en 350, goed voor respectievelijk 228 pk en 292 pk. De EQA 250, 300 en 350 hebben een accu van 66,5 kWh onder de bodem en die van de EQA 250+ meet nog steeds 70,5 kWh. Die laatste haalt daar tegenwoordig echter wel 560 kilometer rijbereik uit en dat is 36 kilometer meer dan voorheen. Die winst wordt dus puur behaald door iets efficiëntere aerodynamica en een setje banden met een lagere rolweerstand.

Mercedes EQA facelift 2023

Alle modellen kunnen nog steeds laden aan snelheden tot 100 kW, al zou dat bij het juiste laadstation wel makkelijker dan ooit moeten verlopen. Zo krijgt de EQA Plug & Charge-functionaliteit mee, waardoor de auto na het inpluggen vanzelf de laadsessie valideert en begint met laden. Je laadpas kan je dan dus in de vuilbak gooien, al wacht je daar best nog heel even mee. Zo kan je de nieuwe EQA bestellen vanaf de herfst van dit jaar, en de leveringen komen op gang begin 2024. Hij komt tegelijk op de markt met de eveneens gefacelifte EQB, waarover je hier alles leest.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws