
De Renault Clio gaat onder het mes, en nog geen klein beetje. Deze facelift is er namelijk eentje van de ingrijpende soort, of toch van buitenaf gezien. Onderhuids blijven de aanpassingen echter tot een minimum beperkt, al zit de kans er dik in dat sportievelingen toch wat vaker voor een Clio gaan kiezen.
Het Auto Shanghai-salon in China is volop aan de gang, maar dat betekent niet dat de rasechte Europeaan niet aan zijn trekken mag komen. Tussen al het SUV-geweld in trekt Renault namelijk het doek van een model met één van de meest traditionele carrosserievormen op de markt: de B-segment SUV. Zo krijgt hun Clio een facelift, al zou je van vooraf gezien best kunnen denken dat het om een gloednieuw model gaat.
’Nieuwe Golf’
Met deze vernieuwde Clio geeft Renault namelijk het startschot voor zijn ‘Nieuwe Golf’. Daarmee willen ze niet zeggen dat Volkswagens populairste model zich zorgen moet maken, maar wel dat ze een compleet nieuwe designtaal lanceren die hun hele gamma op één lijn moet zetten. Stiekem kennen we het gros van de wijzigingen echter gewoon al van pakweg de Mégane E-Tech of de Austral, dus reken op een grotere grille met koplampen die doorlopen in pijlvormige dagrijverlichting. Achteraan vallen vooral de optioneel verduisterde lampen op, waardoor de pettendragende jongeren van de toekomst voortaan niet meer met moeders panty’s aan de slag moeten.

Binnenin valt er minder nieuws te melden, of toch op het eerste gezicht. Renault heeft echter wel zijn kans gegrepen om de materiaalkwaliteit van het interieur wat op te krikken, inclusief meer duurzame stofjes en plastics. Hetzelfde geldt voor de technologie, want de Clio krijgt een nieuw infotainmentscherm zonder rand mee dat afhankelijk van de gekozen versie 7 tot 9,3 inch groot kan zijn. Verder zal ook het bestuurdersdisplay er wat moderner uitzien en beter samenwerken met de naar eigen zeggen 20 rijhulpsystemen van de compacte hatchback.
Zelfde motoren, sportievere look
Minder nieuws vinden we onder de motorkap. Zo is de Clio niet meer verkrijgbaar met dieselmotor, en de benzinemotoren blijven gewoon ongewijzigd. Instappen doe je dus met de 1.0-liter driecilindermotor van de SCe 65, goed voor — je raadt het al — 65 pk en 95 Nm koppel. Daarboven staat de TCe 90 die dankzij een turbo 90 pk en 160 Nm koppel uit hetzelfde blokje wringt. De krachtigste versie blijft echter de E-Tech 145, een zelfopladende hybride op basis va een 1.6-liter benzinemotor en een klein elektromotortje. Die brengt 145 pk naar de voorwieltjes, terwijl zijn 1,2 kWh-accu elektrische tussenpozen mogelijk maakt.

Een krachtpatser à la Clio RS is dus nog steeds niet van de partij, al doet Renault wel het één en ander om de sportievelingen gelukkig te stemmen. Zo ging het even te rade bij concerngenoot Alpine, die deze vernieuwde Clio trakteerde op een ‘Esprit Alpine’-versie. Het is dus die variant waar je voor die verduisterde achterlichten kan kiezen, en ook de grille, de 17-inchvelgen, de splitter en de diffuser achteraan worden in het satijnzwart gespoten. Aan de motor of het onderstel verandert dit echter allemaal niks, maar het ziet er wel best stoer uit.
Recente reacties
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
Wat de reden ook is, dit vind ik nu wel spijtig om te lezen. Ik vond de Grand Tour beter dan Top...
Door Mathieu 1 dag geleden
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 3 dagen geleden