Helemaal finaal: Nissan Z (2021)

Nissan Z 2021

In New York heeft Nissan het doek getrokken van de productieversie van de Z. De nieuwe generatie van Nissans sportcoupé krijgt een 3.0 V6 van 405 pk, maar komt niet meer naar Europa. Jammer.

Zullen we eerst het mes nog eens in de wonde draaien? De nieuwe Nissan Z, de opvolger van de 370Z, komt niet meer naar Europa. Onze emissienormen vindt Nissan te strikt geworden om nog een aanvaardbare businesscase uit te werken voor de geinige Japanse sportcoupé.

Nissan Z 2021

Knipogen naar het verleden

Wat we precies moeten missen? Kort door de bocht: een verdomd knap gestileerde tweezitter, met 3.0 V6, achterwielaandrijving en manuele zesbak. Of optionele negentrapsautomaat. Iets uitgebreider: een 4,38 meter lange coupé, met uitgestrekte motorkap en eeen daklijn die van de voorruit tot de kont in één pennentrek lijkt af te lopen. In het ontwerp heeft Nissan bovendien wat elementen van het verleden gestoken: de ledkoplampen knipogen naar de 240ZG, de ledachterlichten naar de 300ZX.

Ook binnenin combineert deze Nissan Z modern met klassiek. Zo krijg je een 12,3 duim groot instrumentenpaneel en 8 duim groot touchscreen, maar monteren de Japanners in ware tuningstijl wel nog drie analoge metertjes bovenop het dashboard. Er zijn twee uitvoeringen, Sport en Performance (met achterspoiler en mechanisch sperdifferentieel), en een speciale lanceringseditie. Die heet Proto Spec, herken je aan zijn talloze gele accenten, en is niet toevallig beperkt tot 240 exemplaren.

Nissan Z 2021

Vernieuwde fundamenten

De dubbel drukgevoede 3.0 V6 produceert 405 pk en 475 Nm. Dat vermogen gaat dus nog steeds naar de achterwielen. Standaard via een manuele zesbak met rev matching-functie en op de Performance-versie een launch control, optioneel via een nieuwe negentrapsautomaat die eveneens voorzien is van lanceercontrole. De fundamenten van deze Nissan Z borduren voort op die van de 370Z, maar Nissan zegt het koetswerk wel flink stijver te hebben gemaakt, nieuwe schokdempers te hebben uitgewerkt die de Z ook stabieler in de bocht moeten houden, en ook de ophanging helemaal herzien te hebben.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws