We hebben heus niet te klagen met de Mustang GT die in ons Belgenland over de toog gaat met 450 pk uit zijn atmosferische V8. In de VS gaan ze echter nog een stap of vijf verder, met deze Shelby GT500 facelift als resultaat. Een Mustang met meer dan 700 pk onder de kap. De Dodge Challenger Hellcat heeft eindelijk weerwerk.
Laat ons eerlijk zijn, sportwagens met +700 pk zijn eigenlijk compleet ridicuul. Musclecars met meer dan 700 pk, dat is compleet van de pot gerukt. Toch gaat Ford mee in de pk-strijd die dodge met haar Hellcat en Demon naar een compleet buitensporig niveau heeft getild. De Shelby GT500 maakt dan ook geen 500, 600 of 700 pk. Nee, hij maakt meer dan 700 pk! Het exacte getal geeft Ford evenwel niet mee maar puur door "meer dan 700" te zeggen heeft het merk al enkele revolverschoten van geluk doen afgaan in Texas.
GT+...+++
Het vermogen tilt Ford uit een opgepompte versie van de 5-liter V8 die wij ook in de Mustang GT krijgen. Het volume wordt uitgeboord tot 5,2-liter en dat samen met een knoert van een compressor zorgt grotendeels voor het riante pk-getal. Voor Ford is het alvast de krachtigste productiewagen die het merk ooit aan klanten leverde. Want zelfs de nieuwe Ford GT supercar doet het met "maar" 650 paarden uit een "petieterige" 3.5-liter V6.
Gelukkig heeft Ford ook nog een greintje verstand aan boord, want het besloot de Shelby GT500 (waarom niet GT700?) aan een automaat met dubbele koppeling te hangen om de kracht naar de achterwielen te sturen. Die zal hoogstwaarschijnlijk gedurende 5 van de 7 trappen voor bandenrook en een serieuze glimlach op de tronie van de chauffeur zorgen.
Koolstofvezel velgen?
Uiterlijk evolueert de Shelby GT500 tegenover zijn pre-facelift-broertje. Met een indrukwekkende bodykit, koolstofvezel spoiler en al even koolstofvezelige 20-duims velgen. De uitlaten, daar kan je net geen Nissan Leaf in kwijt.
Binnenkort verkrijgbaar op de Amerikaanse markt voor de prijs van een hamburger en een klomp boter, zonder twijfel.
Recente reacties
Oldtimers opgepast: dit moet je weten voor je de LEZ van Antwerpen of Gent binnen rijdt
Regeltjes, Regeltjes en nog eens regeltjes, we worden hoe langer hoe meer behandelt gelijk kleuters...
Door Sparky 1 dag geleden
Oldtimers opgepast: dit moet je weten voor je de LEZ van Antwerpen of Gent binnen rijdt
En dat is dan een reden om voordelen te krijgen ? Straks vragen bezitters van een Ferrari ook nog...
Door Jos D. 1 dag geleden
Oldtimers opgepast: dit moet je weten voor je de LEZ van Antwerpen of Gent binnen rijdt
Doodziek wordt je van al die regeltjes pure geld klopperij van nare bureau mannetjes of vrouwtjes...
Door Roelof 1 dag geleden
Oldtimers opgepast: dit moet je weten voor je de LEZ van Antwerpen of Gent binnen rijdt
Zou men niet beter stoppen met deze onzin. LEZ is gewoon een verkapte vorm van belastingen. Mensen...
Door joseph 2 dagen geleden