UPDATE: Prijs bekend, ook een 211 pk-variant beschikbaar
Juicht, allen, juicht. Bij Audi hebben ze de zescilinder dieselmotor die al in de Q7 zit dichtgeknepen om zo tot een nieuw basisvermogen van 218 pk te komen. Daarmee wordt deze Q7 vooral interessanter voor de zakelijke rijders, die de CO2-uitstoot - miniem - zien dalen.
Want wie heeft er in ons dagelijks verkeer 272 pk uit het 3.0 V6 TDI-blok nodig, als je het ook met 218 pk kan doen? Audi meldt verder dat het verbruik van de TDI Ultra 5,5 l/100 km bedraagt (tegenover 5,7 voor de 272 pk-variant) en dat de Q7 met 218 pk 144 g/km aan CO2-uitstoot. Dat is 5 g/km minder dan de grotere versie.
Overigens zijn die kleine cijfertjes het enige dat verandert, want de Q7 TDI 218 blijft beschikken over quattro vierwielaandrijving en de tiptronic-automaat. Wel herwerkten de ingenieurs het motormanagement, prutsten ze wat aan de waterpomp en oliekoeling en bekeken ze ook het verbrandingsproces opnieuw.
UPDATE
Audi België weet te zeggen dat er ook een variant met 211 pk naar onze markt komt (fiscaal interessant voor Brussel en Wallonië) en dat de instapprijs voor zo'n Ultra Q7 start vanaf 56.900 euro, dat is 3.000 euro goedkoper dan de huidige instapper, de 3.0 TDI zonder die 'ULTRA'-badge.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 19 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 20 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden