
Nu de nieuwe Seat Leon is voorgesteld, is de keuze weer wat moeilijker geworden in autoland. Maar welke van de drie hatchbacks uit de Volkswagen-Group zou jij kiezen?
De Volkswagen Group is druk bezig met het vernieuwen van haar C-segmenters. Want na de Volkswagen Golf Mk. 8 en de nieuwe Skoda Octavia zit nu ook de Seat Leon in het nieuw. Tijd om eens te gaan kiezen welke jouw volgende leasewagen wordt, welke auto ze in het Poppy-assortiment moeten opnemen of welke wagen je beide buren best aankopen, dus.
Uiterlijk vertonen de wagens het meeste verschil. Heb je met de Skoda nog altijd een liftbackmodel, dan houden Seat en Volkswagen vast aan de hatchbackvorm. Seat kiest voor een bekende look, die je eerder al op de Tarraco zag maar die nu beter lijkt te passen op de Leon. Bij Volkswagen is de aanblik ook vertrouwd maar toch tonen de lijnen iets meer van de nieuwe elektrische modellenreeks dan van het bestaande gamma.

drie maten en gewichten
De Golf heeft met een bagageruimte van 381 liter iets méér laadplek dan de Seat, die net als zijn voorganger 380 liter kan laden. De Seat is met zijn 4,37 meter lengte nochtans wel 9 centimeter langer dan de Wolfsburger Golf. Skoda blijft ruimtekoning van de drie, al is dat niet verrassend omdat hij die extra openende vijfde deur heeft. Een lengte van 4,69 meter en een laadruimte van 600 liter doen de twee anderen hem niet na. Enkel de Leon en Octavia hebben op dit moment een breakversie, dus die laten we even buiten beschouwing.

De drie profiteren van de recentste technologische vooruitgang die vooral Volkswagen en Audi tentoon spreiden. Een Virtual Cockpit is geen uitzondering meer en ook met 'hey Laura' - of een variant daarvan kan je met je stem het infotainmentsysteem aansturen.
plug-in toekomst
Alledrie krijgen ze op termijn een hybridevariant. Bij de Volkswagen gaat die Golf GTE heten, bij Skoda wordt dat de Octavia iV, Seat kiest voor Leon FR e-Hybrid. Het gaat bij alledrie de modellen om een 1.4 TSI, gecombineerd met een elektrische motor en een 13,1 kWh lithium-ion accu, goed voor 204 pk, 240 pk voor de Golf GTE. Al zijn dat dus zorgen voor later, want voorlopig zijn er geen plug-in hybrides beschikbaar voor geen enkele van de drie wagens.

De Volkswagen Golf is de enige bij wie de prijzen op dit moment al bekend zijn. Een Golf 1.5 TSI kost je zonder opties 28.100 euro.
Dus: welke wordt het...? Of wacht je toch liever nog even op de nieuwe Audi A3?
Recente reacties
Video: kan je écht niet dwars door België in een EV?
Test Aankoop slaat wel vaker de bal compleet mis op het vlak van testen. Zeker bij erg technische...
Door JL 3 uur geleden
Video: kan je écht niet dwars door België in een EV?
Ik vind deze video zeer vooringenomen, maar is ook niets verrassend. De opmerkingen die zij (TA)...
Door Greuntesop 6 uur geleden
Hoe hard wijkt je snelheidsmeter af?
Bij vrachtwagens (en flikkenauto's enz..) zijn er geijkte kilometertellers en daar kan het wel maar...
Door Kenneth Verschelde 1 dag geleden
Video: kan je écht niet dwars door België in een EV?
Dat was één van de dwaaste zaken ooit gelezen over EV's... dat dat dan van een blad als Test-...
Door Yannick 1 dag geleden