![mohs ostentatienne opera sedan 07 mohs-ostentatienne-opera-sedan_07](https://www.autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/merken/anderemerken/anderefotos/mohs-ostentatienne-opera-sedan_07.jpg?itok=_IFvL-uz)
Schuifdeuren, zelfmoordeuren, lambodeuren... niets tipt aan 'de deur' van de Mohs Ostentatienne Opera Sedan uit 1967. Die had namelijk een ingang langs de achterkant van de wagen. 'Even langs de achterdeur', zoals ze zeggen.
Eind jaren 60 had niet enkel Martin Luther King een droom. Bruce Mohs, een Amerikaan uit Wisconsin en eigenaar van een vliegtuigservicebedrijf, droomde van een wagen die de wereld zou veranderen. Niet op het vlak van rijgedrag, wel op het vlak van veiligheid en instap. De - nogal kitscherig genaamde - Ostentatienne Opera Sedan was het resultaat. Een mastodont van een wagen rollend op met stikstof gevulde banden die zo in de vloot kon opgenomen worden van The Beetles.
Extravagant
Je kon dan ook niet naast het design kijken. Letterlijk, want met een gewicht van 2.600 kilogram en een lengte van 6,2 meter doet 'ie de moderne Rolls-Royce Wraith aanvoelen als een kleintje. Daarnaast pronkt de Ostentatienne Opera Sedan met een overvloed aan bling bling, gouden accenten en een grille waar Audi en Bentley enkel maar van kunnen dromen. Binnenin was het dan weer ruimte troef en was alles aanpasbaar aan de wensen van de klant. Oosters tapijt aan je voeten, walnoothout op het dashboard en een verstopte koelkast... alles kon.
![mohs-ostentatienne-opera-sedan mohs-ostentatienne-opera-sedan](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/merken/anderemerken/anderefotos/mohs-ostentatienne-opera-sedan_01.jpg)
Het ultieme designstuk was echter de deur. Juist ja, geen meervoud. Instappen deed je namelijk via een gigantisch openzwaaiend luik achteraan. Waardoor je meer dan ooit het gevoel had een privejet voor de openbare weg in te stappen. Het voordeel hiervan was dat de flanken konden versterkt worden met stalen buizen om inzittenden te beschermen tijdens een crash. De impactzone stond evenwel nog in zijn kinderschoenen in de automobiele sector.
![mohs-ostentatienne-opera-sedan mohs-ostentatienne-opera-sedan](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/merken/anderemerken/anderefotos/mohs-ostentatienne-opera-sedan_03.jpg)
Z'n tijd vooruit
Bruce Mohs stelde een exclusieve productie voorop van zo'n 3 à 4 exemplaren per jaar. Echter werden er nooit meer gebouwd dan het originele prototype. Niemand was blijkbaar klaar voor z'n landsloep met 250 pk sterke V8. Straf, gezien de vraagprijs van 19.600 dollar (pakweg 120.000 euro anno 2015). Want geef nu toe, zet dit naast een Rolls-Royce van die tijd en de Brit verbleekt naast de supersize Amerikaan.
![mohs-ostentatienne-opera-sedan mohs-ostentatienne-opera-sedan](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/merken/anderemerken/anderefotos/mohs-ostentatienne-opera-sedan_02.jpg)
Recente reacties
Gerucht: Importheffing Chinese EV's klimt naar 25% (en dat is slecht nieuws voor Westerse merken)
Deze prijzen zijn toch mindblowing? Dit is toch te zot voor woorden? De jeugd maakt zich zorgen...
Door Mathieu 1 dag geleden
Vraag: Moet deze Volkswagen ID.3 Harlekin in productie?
Ik heb ooit ergens gelezen dat de panelen niet individueel werden gespoten. Eerder werden er...
Door Vitch 3 dagen geleden
België krijgt nieuwe Wegcode: dit verandert er in 2026
Op de dagen van wisselen is het altijd chaos. Ik woonde vroeger in een straat met alternerend...
Door Adriaan 3 dagen geleden
België krijgt nieuwe Wegcode: dit verandert er in 2026
Waarom gedaan met alternerend parkeren?
Door Kurt T 4 dagen geleden