Ford heeft het doek gehaald van haar alweer zesde generatie van de Mondeo. Opmerkelijk is dat de destijds voor Europa bedachte middenklasser zijn carrière voortaan exclusief in China verder zal zetten. Van Ford Genk... naar Ford Shanghai.
Het was niemand minder dan Mondeo die begin jaren 90 Ford uit het Europese slop moest halen. De opvolger van de Sierra groeide doorheen zijn generaties dan ook uit tot een vaste waarde op het Europese continent. Na vijf generaties is het echter over and out voor Mondeo. Want het merk met de Blauwe Ovaal heeft zelf laten weten dat er geen opvolger naar ons vasteland zou komen. Toch is er wel een nieuwe generatie Mondeo, al zal die auto exclusief de Chinese markt gaan bedienen.
Strak
De zesde generatie Mondeo is vanuit een stilistisch punt alvast een fraai baasje geworden. Geen crossover-allures, wel een sportieve sedan met verzonken deurhendels en een stoer lichtsignatuur. Vooraan springt meteen de doorlopende koplamp in het oog, achteraan dan weer het lichtsignatuur dat gelijkenissen met die van de Mustang Mach-e vertoont. Zijn lengte van 4.94 meter toont trouwens aan dat de Mondeo een kleine groeispurt kreeg. Vooral de wielbasis van 2.95 meter valt riant voor een middenklasser te noemen. Al is het een publiek geheim dat Chinezen graag veel plaats op de achterbank hebben.
Over die achterbank gesproken; Ford heeft nog geen details vrijgelaten over het interieur van de nieuwe generatie Mondeo. Idem voor de motoren, al is het niet ondenkbaar dat Ford een 2-liter viercilinder turbobenzine naar voren zal schuiven voor de Chinese markt. Bij ontwikkeling zegt het Amerikaanse merk goed te hebben geluisterd naar de wensen van Chinese klanten. Of hoe een dertig jaar geleden voor Europa ontwikkeld model, voortaan het goede weer in China mag gaan maken. Mondeo, we gaan je missen!
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 16 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden