Na waterstof investeert de familie Colruyt nu ook in de ontwikkeling van een thuisbatterij die energie van zonnepanelen opslaat. Daarvoor pompt het een hoop geld in het Duitse VoltStorage. Interessant voor de EV-rijder.
De Belgische ondernemingsgroep achter supermarkt Colruyt heeft samen met enkele andere partners fors geïnvesteerd in VoltStorage. Dat Duits bedrijf krijgt maar liefst 6 miljoen euro om een thuisbatterij verder te ontwikkelen. Waarom dat interessant kan zijn voor een elektrorijder?
Borrelnootjes
Wel, de kans is reëel dat als je elektrisch rijdt, je thuis ook zonnepanelen op het dak hebt liggen. Alleen is de kans ook groot dat je overdag gaat werken, net wanneer je panelen het meeste rendement halen. Anders gezegd, gemiddeld verbruik je amper 30% van de door je zonnepanelen opgewekte energie. De overige energie wordt terug op het net gestuurd. Een actie die door energiebeheerders ondertussen weinig interessant werd bevonden.
Het is dus handig als je de overige energie kan opslaan in een batterij. Een grote batterij. Die accu kan dan bijspringen om je huis van stroom te voorzien als je thuis bent... of om je geëlektrificeerde auto (snel) op te laden. Eén probleem echter, want momenteel zijn die accu's niet enkel ontiegelijk duur, ze zijn ook relatief klein. Neem nu de "Powerwall" van Tesla. Die is 14 kWh groot en kost je vlot na installatie meer dan 10.000 euro. Als je dan weet dat een gemiddeld gezin dagelijks rond de 10 kWh verbruikt, dan blijft er amper 4 kWh over voor je elektrische auto. In het meest gunstige scenario levert je dat zo'n 30 km range op. Borrelnootjes dus.
Vanadium
Zeg echter nooit nooit, want net zoals de elektrische auto op korte tijd enorm is geëvolueerd kan het mits de nodige investeringen ook snel gaan in de wereld van thuisbatterijen. Neem nu VoltStorage waarin Colruyt investeert. Dat bedrijf gebruikt vanadium in plaats van lithium of kobalt, een goedje dat je overal ter wereld kan vinden. Die technologie gebruikt het bedrijf in haar Smart-accu met een oplaadvermogen van 6.2 kWh. Kan het bedrijf door de investering de densiteit van de accu verhogen én de prijs laten zakken, dan kan zo'n thuisbatterij plots uitermate interessant worden.
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Inderdaad, de doorstroming is vaak een probleem geworden op kruispunten. Zoals je aangaf, is gepast...
Door Maarten 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Het is niet omdat jij stilstaat dat er niks meer gebeurt in het verkeer rond je. Eenmaal je...
Door Jitse 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Toch even melding maken: de hoeveelheid keren dat ik al één of meerdere keren langer voor hetzelfde...
Door JL 3 dagen geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Jammer, geen hybride!
Door Wout 3 dagen geleden