Colruyt investeert in thuisbatterij à la Tesla

Colruyt Voltstorage powerwall

Na waterstof investeert de familie Colruyt nu ook in de ontwikkeling van een thuisbatterij die energie van zonnepanelen opslaat. Daarvoor pompt het een hoop geld in het Duitse VoltStorage. Interessant voor de EV-rijder.

De Belgische ondernemingsgroep achter supermarkt Colruyt heeft samen met enkele andere partners fors geïnvesteerd in VoltStorage. Dat Duits bedrijf krijgt maar liefst 6 miljoen euro om een thuisbatterij verder te ontwikkelen. Waarom dat interessant kan zijn voor een elektrorijder?

Borrelnootjes

Wel, de kans is reëel dat als je elektrisch rijdt, je thuis ook zonnepanelen op het dak hebt liggen. Alleen is de kans ook groot dat je overdag gaat werken, net wanneer je panelen het meeste rendement halen. Anders gezegd, gemiddeld verbruik je amper 30% van de door je zonnepanelen opgewekte energie. De overige energie wordt terug op het net gestuurd. Een actie die door energiebeheerders ondertussen weinig interessant werd bevonden.

Colruyt Voltstorage powerwall

Het is dus handig als je de overige energie kan opslaan in een batterij. Een grote batterij. Die accu kan dan bijspringen om je huis van stroom te voorzien als je thuis bent... of om je geëlektrificeerde auto (snel) op te laden. Eén probleem echter, want momenteel zijn die accu's niet enkel ontiegelijk duur, ze zijn ook relatief klein. Neem nu de "Powerwall" van Tesla. Die is 14 kWh groot en kost je vlot na installatie meer dan 10.000 euro. Als je dan weet dat een gemiddeld gezin dagelijks rond de 10 kWh verbruikt, dan blijft er amper 4 kWh over voor je elektrische auto. In het meest gunstige scenario levert je dat zo'n 30 km range op. Borrelnootjes dus.

Vanadium

Zeg echter nooit nooit, want net zoals de elektrische auto op korte tijd enorm is geëvolueerd kan het mits de nodige investeringen ook snel gaan in de wereld van thuisbatterijen. Neem nu VoltStorage waarin Colruyt investeert. Dat bedrijf gebruikt vanadium in plaats van lithium of kobalt, een goedje dat je overal ter wereld kan vinden. Die technologie gebruikt het bedrijf in haar Smart-accu met een oplaadvermogen van 6.2 kWh. Kan het bedrijf door de investering de densiteit van de accu verhogen én de prijs laten zakken, dan kan zo'n thuisbatterij plots uitermate interessant worden.

Colruyt Voltstorage powerwall

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Markske 16:19
afbeelding van Markske

Het artikel is niet aan mijn aandacht ontsnapt en meteen meer info gezocht. Inderdaad maar 6.2kWh waar VoltStorage zegt dat je er maar 40km kan mee in je wagen pompen à rato van 1500W (of is het 800W niet meteen duidelijk in de datasheet). De installatie incl alles kost wel bijna 9000€. Als je evenwel het systeem bekijkt en afschrijft op 10.000 cycles kom je aan de huidige dagprijs voor de DNB kosten. In 2022 zouden de DNB kosten halveren, andere helft zou dan via capaciteitstrarief verrekend worden, zodat ze zichzelf alweer uit de markt bonjouren. Of zou onze DNB de bui al zien hangen en het nodige doen om hun potje verder te laten vullen. VoltStorage zou wel op zoek zijn naar een op ijzer gebaseerd elektrolyt ipv vanadium wat de kostprijs zou kunnen drukken en hier zouden de fondsen kunnen helpen in het onderzoek en ontwikkeling.

Markske 22:50
afbeelding van Markske

Nog even aanvullen, volgens het artikel kan men stroom van overdag capteren om de EV Lee te laden. Men vergeet wel dat beide systemen verliezen hebben. Bij een EV die aan het laden is met de grannylader bij lage stromen lopen die op tot 17%, Accusystemen hebben normaliter ook maar een round trip van 87%. Dat wil zeggen dat we, met al een te kort aan groene energie, gaan smossen met energie en met moeite 72% gaan nuttig gebruiken. Ik meen in de datasheet gezien te hebben dat dit systeem niet zo efficiënt omgaat met energie.

baco 13:44
afbeelding van baco

Niet rendabel, veel te lange afschrijfperiode. Verder wachten op verniewingen in de sector.
Misschien zijn (goedkopere) 2de hands batterijen een alternatief. Voorlopig geniet ik nog van een terugdraaiende teller.

Yannick 13:57
afbeelding van Yannick

zolang die dingen niet minder dan 500 euro per 1kWh opslag kosten lijkt mij dat lang niet rendabel. En in die wereld zijn al zoveel nieuwe technologiën in ontwikkeling dat een klassieke batterij (zoals deze) al antiek begint te worden.

Zolang mijn enkelvoudige meter in de dag mooi terugin het net steekt maak ik mij er geen zorgen over wanneer men auto energie van het net gaat halen. Die digitale meters zijn wel een pijnlijk iets voor in de toekomst. God weet wat voor regels en foefelsoftware ze in die dingen steken.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws