Het leek wat raar dat BMW 1 jaar na de facelift van de i3 plots met nog een serieuze update kwam van de elektrische knaap. Wat blijk nu? Die update kondigt het einde van de range extender aan.
Het was een slim idee van BMW destijds, haar eerste elektrische auto optioneel te voorzien van een generator op benzine. Alleen doet zo'n generator de i3 geen goed in de nieuwe WLTP-cyclus. Waardoor BMW in allerijl heeft besloten een jaar na de facelift van de i3 de elektrische hatchback uit te rusten met een grotere 42.4 kWh batterij. Die is een stuk groter dan het 33.2 kWh exemplaar dat je tot nog toe kon krijgen en zorgt er volgens BMW voor dat je ver genoeg geraakt om zo'n range extender onnodig te maken.
In de nieuwe WLTP-testcyclus weet de strafste i3 zo'n 285 kilometer aan range bij elkaar te rijden. Niet weinig maar ook niet ongelooflijk veel natuurlijk. De extender zou daar nog zo'n 160 kilometer aan toe kunnen voegen, waardoor het geheel boven de 400 kilometer stijgt. Maar kijk, de strengere Europese normen laten het niet meer toe dat BMW de i3 een benzinerugzakje geeft. In de VS kan je de i3 in de toekomst trouwens nog wel met range extender krijgen.
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Inderdaad, de doorstroming is vaak een probleem geworden op kruispunten. Zoals je aangaf, is gepast...
Door Maarten 1 dag geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Het is niet omdat jij stilstaat dat er niks meer gebeurt in het verkeer rond je. Eenmaal je...
Door Jitse 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Toch even melding maken: de hoeveelheid keren dat ik al één of meerdere keren langer voor hetzelfde...
Door JL 2 dagen geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Jammer, geen hybride!
Door Wout 3 dagen geleden