Rijtest: Lexus NX 450h+ (2022)

Lexus NX 450h+ 2022

Lexus heeft zijn NX getrakteerd op een tweede generatie, en die pronkt met één van de belangrijkste mijlpalen uit de geschiedenis van het merk. Dan hebben we het niet over dat – naar Lexus-maatstaven – bescheiden design, maar wel over die extra stekkerpoort in de flank. Maakt die van deze NX een nog betere hybride?

Dat je met je SUV’s je brood verdient, dat hebben ze inmiddels ook bij Lexus begrepen. Met de lancering van hun eerste RX zo vroeg als 1997 zou je verwachten dat ze de SUV-smaak te pakken hadden, maar we moesten wachten tot 2014 vooraleer we een tweede hoogpotige van het merk te zien kregen. Die compactere NX bleek vooral in Europa een schot in de roos, waar hij al snel uitgroeide tot bestverkochte Lexus-model. De tweede generatie heeft dus hoge verwachtingen in te lossen, en kiest dan ook resoluut voor een aanpak die nauw aansluit bij de Europese smaak.

Europese smaken

Dat begint al bij zijn design, want daar hebben de Lexus-ontwerpers blijkbaar de zeldzame opdracht gekregen om hun creatieve uitspattingen binnen de perken te houden. Zo gooit de neus zijn excentrieke verlichting in twee lagen overboord – net nu de rest van de markt voor het idee begint te groeien – en vinden we in de plaats daarvan een strakke koplamp terug met geïntegreerde dagrijverlichting in een typisch L-patroon. Verder verandert er zo weinig concreets dat je misschien zou denken dat het hier om een facelift gaat, maar de volledige auto is wel degelijk nieuw. Dat krijg je achteraan wel door, want daar dicteert de nieuwe designtaal van Lexus dat er een doorlopende LED-balk tussen de achterlichten dient te komen. Ook de vermelding van de merknaam volgt trouwens de Europese voorschriften en wordt dus in het lang en het breed uitgesmeerd over de achterklep.

Lexus NX 450h+ 2022

Nog interessanter wordt het echter binnenin de auto, want daar heeft Lexus – eindelijk – toegegeven aan de jaren van kritiek. Voortaan bedien je het infotainmentscherm namelijk niet meer met dat omslachtige muismatje, maar monteren de Japanners gewoon een knoert van een aanraakscherm op het dashboard. Dat zit in een behuizing die knap voortvloeit uit het bestuurdersgedeelte van de cockpit, waardoor alles mooi binnen handbereik blijft. Het materiaalgebruik is al even indrukwekkend, want je moet echt wel kieskeurig te werk gaan om hier van goedkope plastics te spreken. Vooral alles wat zich binnen handbereik bevindt is van uitmuntende kwaliteit, zoals het een Lexus betaamt dus.

Zwaar geschut

Al even ‘Lexus’ is het om een hybride aandrijflijn in het vooronder te hebben liggen, al komt die deze keer in een andere vorm dan we gewend zijn. Deze NX 450h+ krijgt namelijk een extra tankklep in de rechterflank – vandaar, vermoeden we, het plusje – en daarachter schuilt zowaar een stekkerpoort. Daarmee is dit de eerste Lexus-hybride die je kan opladen, al is dat misschien niet zo verrassend als het klinkt. De nieuwe NX deelt namelijk zijn platform met de Toyota RAV4, en die is er ook voor het eerst met een oplaadbare accu onder de vloer. De specificaties van deze NX 450h+ zijn dan ook gelijkaardig, al hebben de Lexus-ingenieurs er wel hun eigen draai aan mogen geven.

Lexus NX 450h+ 2022

Zo blijft de auto voorzien van een 2.5-liter viercilindermotor op benzine die denkt volgens de zuinige principes van de Atkinsoncyclus, en werkt die samen met een koppel elektromotoren: eentje vooraan en een tweede op de achteras. Alles samen weet deze Lexus 309 pk naar zijn vier wielen te sturen, en dat zijn toch maar weer drie paarden meer dan je in een RAV4 PHEV mag verwachten. Desondanks neemt de Toyota de overhand in een 0-naar-100-sprintje, want deze NX doet er met 6,3 seconden één tiende langer over. Daar speelt zijn extra luxe en technologie hem natuurlijk parten, wat leidt tot een leeggewicht van 2.050 kilogram. Dat is trouwens meteen ook de reden waarom je het betere Mark Levinson-geluidssysteem niet op de stekkerversie van de NX kan krijgen, want die extra versterker zou het gewicht nog verder uit de pan doen rijzen.

Toyota-hybride + stekker

De belangrijkste bron van gewicht vinden we natuurlijk onder de vloer van de NX 450h+, want daar schuilt een accupakket van 18,1 kWh. Als dat cijfer je niet meteen veel zegt, dan bieden we graag even perspectief door te vermelden dat je zo’n formaat pakweg tien jaar geleden in een stads-EV zou gevonden hebben. Het elektrische rijbereik is er dan ook naar, want Lexus geeft zelf aan dat je 70 tot 74 kilometer uit zijn elektrische modus moet halen. Dat blijkt niet helemaal gelogen, want wij konden zonder moeite 62 kilometer afleggen voor de elektromotoren het voor bekeken hielden. Zo tekenden we na 100 kilometer met één volgeladen accu een verbruik op van amper 3,2 liter. Een bijkomstig voordeel is dat je nog steeds met een Toyota-hybride rondrijdt wanneer de stroom op is, dus het verbruik blijft ook dan acceptabel. Wij hadden moeite om boven de 7 l/100 km uit te komen, en dat is echt niet verkeerd voor zo’n loodzwaar apparaat.

Lexus NX 450h+ 2022

Gelukkig merk je van al dat gewicht niet veel wanneer je met de NX onderweg bent. We zouden zelfs zover durven gaan om te zeggen dat de demping van deze SUV ronduit subliem afgeregeld is. Toegegeven: dynamisch van apex naar apex scheuren is niet zijn ding, maar de koets rolt ook niet zo hevig in de bochten als je zou verwachten. Ook het stuurgevoel biedt een mooie compromis tussen responsiviteit en rust, en vooral dat laatste idee staat centraal in de rijbeleving. De NX wil duidelijk een geïsoleerde, comfortabele cocon zijn, en als 450h+ plug-inhybride wordt dat nog eens versterkt door het overschot aan fluisterstille, elektrische kracht onder zijn gaspedaal.

Touch- en feel-balans

Die cocon biedt ook voldoende ruimte voor jou en je gezin, al hoef je geen wonderen te verwachten. Met bijvoorbeeld 545 liter koffervolume gaat de NX er zelfs licht op achteruit ten opzichte van zijn voorganger, maar hij maakt vooral het verschil op vlak van technologisch gemak. We hadden het al over die 14 inch grote, ergonomische Lexus-revolutie die al een verbetering zou zijn op dat touchpad indien het maar half werkte, maar het scherm werkt eigenlijk zelfs uitstekend. Met zijn fysieke draaiknoppen voor de klimaatregeling biedt het systeem ook een knappe balans tussen touch en feel.

Lexus NX 450h+ 2022

De bediening op het stuur zit al minstens even clever in elkaar, want het head-updisplay geeft weer op welk knopje je duim rust voor je het indrukt. Zo is de functionaliteit van die knoppen wel variabel naargelang het menu waar je in zit, maar hoef je de ogen niet van de weg af te wenden om te weten waarop je precies drukt. Zoiets zagen we nooit eerder, maar het werkt best intuïtief. De werking van de elektronische deurklinkjes moet je daarentegen wel even uitleggen aan iedereen die voor het eerst in je NX plaatsneemt. Die elektronische knopjes maken dat dan waarschijnlijk goed de eerste keer dat je je deur wil opensmijten vlak voor een passerende fietser, en het systeem dat tegengaat met behulp van de dode hoeksensor.

Welke optielijst?

Al die technologie heeft natuurlijk zijn prijs, en de Lexus NX is met name in zijn 450h+-vorm niet goedkoop. Je betaalt er minstens 70.350 euro voor, en daarmee plaatst hij zich toch nog net iets boven een BMW X3 of Mercedes-Benz GLC met stekker. De meerprijs verdwijnt echter als sneeuw voor de zon bij het zien van de standaarduitrusting, want zo’n NX 450h+ kan je minimaal als Executive Line bestellen. Je krijgt dus meteen alles mee wat je kan wensen, van adaptieve cruisecontrol tot alle infotainment en zelfs zaken als verwarmde zetels achteraan. Heb je de stekker niet nodig, dan kan je een NX 350h in zelfopladende hybridevorm bestellen vanaf 51.750 euro maar moet je wel nog even in de optielijst gaan shoppen.

Conclusie

De Lexus NX volgt in zijn tweede generatie de tred van zijn voorganger, maar optimaliseert die op alle vlakken. Met een uitmuntende bouwkwaliteit, voorbeeldig rijgedrag, verrassend gebruiksgemak en een meer dan competente plug-inhybride aandrijflijn is dit plots wel een héél sterke speler geworden. Daar betaal je dan ook een prijs voor, maar die blijkt al snel eenvoudig te verantwoorden na een blik op de uitgebreide standaarduitrusting.

Specificaties

Motor

2.5-liter viercilinder, benzine

Vermogen

309pk

Overbrenging

CVT-automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 050 kg

Topsnelheid

200 km/u

Prijs basismodel

€ 70 350.00

0 tot 100 km/u

6.30 sec

Gemiddeld testverbruik

3.20 L/100km

Min. kofferinhoud

545 L

Max. kofferinhoud

1 436 L

CO2-uitstoot

26 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws