Rijtest: BMW M6 Coupé (F13)

Rijtest BMW M6 Coupé

1.925 kilogram, zoveel zet de nieuwste M6 Coupé (F13) op de weegschaal, maar liefst 140 kg meer dan de vorige M6, de E63. Weg met de M-gedachte van lichter, sneller en beter?

De nieuwe F13 mag dan wel 27 mm langer en 44 mm breder zijn dan zijn oudere broer maar met het verdwijnen van de massieve 5 liter S85 V10 hadden we zeker niet zo'n groot verschil verwacht.

Gedeisd

Of je het merkt dat je met bijna twee ton onderweg bent? Nee, helemaal niet. Dat de ingenieurs uit Beieren zich met deze generatie M6 eerder hebben gefocust op de straat dan op het circuit manifesteert zich in de boterzachte rijervaring.

Met alle instellingen op hun laagste (en initiële) stand merk je amper dat je met een monster op de baan bent. Het stuur laat zich bedienen met één hand, de automaat klimt zo snel mogelijk naar versnelling numero zeven en elke oneffenheid in de weg wordt zo goed mogelijk gedempt.

Zonder moeite laat de M6 zich van punt A naar punt B bewegen terwijl de 8 cilinders onder de kilometerslange motorkap zich gedeisd houden.

Maar om rustig te rijden koop je natuurlijk geen M6, zo'n M-Technik heeft namelijk andere - veel meer opwindende - kwaliteiten.

M-Technik

Rijtest BMW M6 Coupé F13

Die kwaliteiten komen het best naar boven met elk knopje in zijn leukste stand, sport-plus in BMW jargon. Met de Drivelogic schakelaar in zijn derde en hoogste stand schakelt de M-DCT automatisch al enkele versnellingen terug, klaar om aan te vallen.

Zonder twijfelen laat de comfortabele cruiser van daarnet zich omvormen tot een beest van ongeziene proporties. Het gaspedaal aanraken lokt een even vlugge reactie uit als op de staart van een kat gaan staan. Eindelijk, denkt de V8 terwijl hij zich van zijn beste kant laat horen.

Rijtest BMW M6 Coupé F13

Al vanaf 1.500 toeren per minuut schiet de eerste turbo in actie en zorgt hij ervoor dat de volledige 640 newtonmeters aan koppel beschikbaar zijn, en dat tot en met 5.750 toeren.

Zelfs met tractiecontrole lijkt de M6 een hekel te hebben aan al dat rubber rond zijn achterwielen. Bij elk planché manoeuvre onder de pakweg 90 km/u is wheelspin onvermijdelijk.

Rijtest BMW M6 Coupé F13

Het stuur dat zich voorheen nog zonder moeite liet bedienen laat ons nu voelen hoe het zou zijn om te worstelen met een krokodil terwijl je de 265 mm brede voorbanden door een bocht probeert te sturen.

Als we eenmaal meester zijn over het stuur en onze armspieren dringt het bestaansrecht van die ///M badge op de kofferklep pas echt tot ons door. In 4,1 seconden brengt de 4,4 liter TwinPower V8 ons naar 100 en ophouden doet hij zonder M-Driver's pakket pas bij 250 km/u, met houdt hij het vol tot 305. De versnellingsbak brengt ons vlug naar snelheden die ons onmiddellijk voor de politierechter zouden doen verschijnen. De naald van de tachometer schiet genadeloos heen en weer maar houdt steeds op bij 7.200 toeren.

Over het verlies van de V10 en zijn bijbehorende magnifieke geluid in de naam van downsizing valt te treuren en te wenen maar cijfergewijs is deze nieuwe V8 in alle opzichten beter.

Zuiniger, sneller, een beter power-to-weight ratio en meer pk per liter. Beter is hij sowieso, maar of hem dat ook ineens leuker maakt is pure opinie.

Rijtest BMW M6 Coupé F13

Oranje boven

Betreffende de styling steekt hij - naar onze mening - wel kop en nek boven zijn E63-broer uit. De voorkant van de F13 M6 is gemeen, uitgesneden en strak en geschikt om kleine kinderen nachtmerries te bezorgen, ondanks de bloedmooie Sakhir Orange kleur van onze testwagen.

Waar de achterkant van de vorige generatie nogal wat last had van het Bangle butt syndroom doet deze nieuwe ons dat allemaal vergeten en vergeven. Eveneens strak, dik en uitgesneden. De twee uitlaatpijpen aan elke kant maken van de M6 helemaal geen straf om langs achter te bekijken.

Rijtest BMW M6 Coupé F13

Binnenin vertoeven we naar 6-reeks traditie in een salon van luxe maar ditmaal met wat sportieve accenten. De kunststof en carbon inlegstukken zien er schitterend uit maar voelen helaas niet zo aan. De multifunctionele zetels laten zich aanpassen op duizend en één manieren en zorgen voor een ongeëvenaarde zijdelingse steun.

Performant prijskaartje

25.327 euro, zoveel betaal je aan vadertje staat in de vorm van BTW bij aankoop van deze wagen. Evenveel als een rijkelijk uitgeruste stadswagen en zelfs vijfduizend euro meer dan zo'n fonkelnieuwe Fiesta ST.

Nee, we proberen geen vergelijking te maken tussen een Fiesta en een M6 maar hoe zou jij anders het immense - totale, BTWi - prijskaartje van 145.935 euro omschrijven?

Rijtest BMW M6 Coupé F13

Het 20" schoeisel van op de foto's aanvinken kost je 1.727 euro, de multifunctionele zetels 1.942 en de adaptieve LED koplampen nog eens 2.033 extra.

Meer kracht dan je ooit nodig gaat hebben en een uiterlijk waar menig autofan zijn nek al wel eens 180° durft voor draaien. Opvallen met een knaloranje 6-reeks doe je even hard als met de auto en bijbehorende sleurhut van Bassie & Adriaan, gelukkig maar rijdt deze M6 Coupé net iets beter.

Specificaties

Motor

4,4 liter twinturbo V8

Vermogen

560pk

Koppel

680 Nm

Overbrenging

7-bak automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 925 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 145 935.00

Prijs basismodel

€ 126 850.00

0 tot 100 km/u

4.20 sec

Max. kofferinhoud

450 L

CO2-uitstoot

232 g/km

BIV

€ 3 807.00

Rijtaks

€ 2 150.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Max 14:08
afbeelding van Max

Betreffende de styling steekt hij - naar onze mening - wel kop en nek boven zijn E63-broer uit.

Welke E63 kan je dan vergelijken met een M6? E63 zit eerder in de M5 categorie, als we dan toch een M6 coupé moeten vergelijken met Mercedes zou het eerder een CLS63 AMG coupé zijn.

Bruno 14:29
afbeelding van Bruno

Max, de E63 waar hier naar gerefeert wordt is de vorige M6 generatie... De E63 is het chassis (?) model.
Tik even in google in en je ziet meteen wat ik bedoel.

Yvesw 18:50
afbeelding van Yvesw

Tig malen mooier dan zijn voorvader. Het verdwijnen van de V10 is wel een zonde. Tijdens het starten lijkt het wel of de wagen verslikt zich in het V8 geborrel. Niet meteen een geluidje dat je wil horen bij het opstarten van zo'n bolide. Als laatste blijf ik er bij, dit is rood, niet oranje :-p

Techno Patat 20:20
afbeelding van Techno Patat

Ik vind het ook rood, al kan het zijn dat de foto's gewoon niet helpen :p!

De vorige vond ik minder knap, maar straalde wel meer uit (in vergelijkbare kleuren toch! De meeste M6-jes die je zag waren zwart. En die kunnen zeker niets beginnen tegen deze oranje/rode!). Ook de V10 mis ik, deze motor kan dan wel beter zijn in alle cijfers. Klinken doet hij toch niet naar z'n cijfers, en dat is bij een auto van deze categorie enorm jammer!

Techno Patat 20:18
afbeelding van Techno Patat

Ik deel je mening van het interieur! Al ben jij de eerste die ik tegenkom die die mening deelt! Ik krijg van de fanboys altijd te horen: dat is strak, meer heb je niet nodig...

Als Italiaanse rijder: Joewel, meer heb ik wel nodig :D!

Carlos 19:57
afbeelding van Carlos

Mooie wagen, leuk design en inderdaad mooier dan zijn voorganger.
Maar voor mij is de instap bar slecht :D Met de officiële voorstelling (van de 6 reeks coupe) bij concessiehouder ging ik bijna door men rug. (persoonlijke mening he gasten!)
Krijg al medelijden met al die 'oude patten' die deze bolide op hun oprit willen hebben staan.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws