De eerste volledige maand onder de coronamaatregelen resulteerde in de sterkste terugval van het aantal inschrijvingen van nieuwe auto’s sinds het begin van de metingen. Dat zegt de Europese autoconstructeursvereniging ACEA. Vorige maand werden er 76,3 procent minder nieuwe auto’s ingeschreven dan een jaar voordien.
In april 2020 werden er in heel Europa 270.682 nieuwe auto’s ingeschreven. Dat is een daling van maar liefst 76,3 procent tegenover april 2019, toen het om 1.143.046 nieuwe auto’s ging. De oorzaak is uiteraard de coronacrisis en bijbehorende lockdown die in vele landen werd afgekondigd. Daardoor sloten heel wat showrooms de deuren.
Koploper daarbij zijn Italië en Spanje, niet toevallig de landen die het hardst getroffen werden door de coronacrisis en compleet in lockdown gingen. In Italië werden er vorige maand 97,6 procent minder nieuwe auto’s ingeschreven, in Spanje gaat het om een daling van 96,5 procent. In ons land daalde het aantal inschrijvingen van 53.498 nieuwe auto’s in april 2019 naar 5.296 nieuwe exemplaren vorige maand. Dat komt overeen met een daling van 90,1 procent.
"Voor de maand mei kijken we door de coronacrisis opnieuw tegen een daling aan ten opzichte van vorig jaar", zegt Christophe Dubon van Febiac. "Gelukkig zijn garages en showrooms sinds kort opnieuw open, zij het onder strikte veiligheidsvoorwaarden. Alles is in het werk gesteld om de veiligheid van de klant, maar ook die van de werknemers te garanderen."
De Europese autosector roept intussen op tot een relance, en heeft een lijst van 25 beleidsadviezen klaar. Die adviezen moeten de digitale en koolstofneutrale samenleving voor ogen houden, maar daarbij de volksgezondheid en de impact op de economie niet over het hoofd zien. Het gaat onder meer om adviezen om de Europese showrooms en werkplaatsen snel en veilig weer te openen, de Europese autovloot te verjongen, en de investeringen in alternatieve brandstoffen te versnellen.
“Nu is het moment om de automobiele waardeketen terug in beweging te krijgen”, zegt Eric-Mark Huitema, directeur-generaal van ACEA. “We vragen een gecoördineerde herlancering van de industriële en verkoopsactiviteiten, met voldoende liquiditeit voor bedrijven. Er zijn doelgerichte maatregelen nodig om de vraag en investeringen terug aan te trekken.”
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 1 dag geleden