Saab zit sindskort in een reorganisatiefase om zo een dreigend faillissement te voorkomen. Naast dat reorganiseren blijft het in onderhandelingen met potentiële investeerders die het merk opnieuw leven kunnen inblazen, de meest plausibele investeerders zijn de Chinese bedrijven Pang Da en Youngman. Beide bedrijven zouden een bod hebben gedaan op Saab, maar Müller heeft dat bod naast zich laten liggen. "The token offer was unacceptable because it would trigger every conceivable change of control clause and that would possibly mean the end of Saab." Aldus Victor Müller, de topman van Saab.
De Chinese partijen tekenden in Juli dit jaar een overeenkomst met Saab voor een aandeel van 53,9 procent wanneer ze een som van 245 miljoen euro op tafel legden. Die potentiële inkoop werd door Europa goedgekeurd maar wacht nog steeds op Chinese goedkeuring. Youngman en Pangda vinden dat sinds ze hun overeenkomst sloten er te veel is veranderd, en daarom een bod deden. Om hoeveel geld het gaat is niet bekend, maar het zal hoe dan ook geen hoogvlieger geweest zijn. Volgens de geruchten zou Pangda en Youngman vandaag al een tweede bod hebben uitgebracht, hoe Müller daarop reageerde is nog niet geweten.
Wat er ook gebeurt, Saab heeft een plan B, aldus Müller. Hij wil daarmee uiteraard zeggen dat indien de Chinezen er een punt achter zetten, hij nog wel iemand weet met wat cash achter de hand. Wie dat is wil hij uiteraard niet zeggen.
Wat we wel weten is dat de Amerikaanse investeringsgroep North Street er alles aan wil doen om het Zweedse merk van een ondergang te redden. Ze zouden naar verluid al hebben voorgesteld om 10 miljoen dollar te investeren en Saab daarbovenop nog eens een lening van 60 miljoen dollar toe te kennen. Dat zou een tweede en derde investering kunnen zijn van de Amerikanen, die onlangs ook 70 miljoen dollar gaven om Saab de kans te geven te reorganiseren. Dat geld is volgens de curator alles behalve voldoende.
North Street kocht eerder dit jaar het luxemerk Spyker al op voor 32 miljoen euro.
Via Autonews
Recente reacties
Oldtimers opgepast: dit moet je weten voor je de LEZ van Antwerpen of Gent binnen rijdt
Regeltjes, Regeltjes en nog eens regeltjes, we worden hoe langer hoe meer behandelt gelijk kleuters...
Door Sparky 2 uur geleden
Oldtimers opgepast: dit moet je weten voor je de LEZ van Antwerpen of Gent binnen rijdt
En dat is dan een reden om voordelen te krijgen ? Straks vragen bezitters van een Ferrari ook nog...
Door Jos D. 3 uur geleden
Oldtimers opgepast: dit moet je weten voor je de LEZ van Antwerpen of Gent binnen rijdt
Doodziek wordt je van al die regeltjes pure geld klopperij van nare bureau mannetjes of vrouwtjes...
Door Roelof 4 uur geleden
Oldtimers opgepast: dit moet je weten voor je de LEZ van Antwerpen of Gent binnen rijdt
Zou men niet beter stoppen met deze onzin. LEZ is gewoon een verkapte vorm van belastingen. Mensen...
Door joseph 6 uur geleden