Zowat zestig procent van de energie die door een geavanceerde motor wordt opgewekt, gaat verloren in warmte. In de zoektocht naar het verminderen van dat verlies heeft BMW twee nieuwe zaken ontwikkeld. De eerste is de Turbosteamer. Het klinkt wat als een toestel dat je op het aanrecht van je keuken kan gebruiken, de werking zelf dient een ander doel.
De warmtewisselaar in de Turbosteamer haalt warmte uit de uitlaatgassen. Die warmte wordt gebruikt om vloeistof onder hoge druk op te warmen. Die vloeistof wordt omgezet in stoom die een expansieturbine aandrijft. Op die manier wordt elektrische energie gewonnen uit warmte. Met behulp van deze technologie zou de gemiddelde bestuurder zijn verbruik met tien procent zien dalen.
Een andere nieuwe technologie is de Thermo-Elektrische Generator (TEG). Die zet warmte rechtstreeks om in elektriciteit. De techniek wordt al jarenlang toegepast door de NASA en werd door BMW verfijnd. Het principe achter deze technologie is gekend als het Seebeck-effect, namelijk dat een elektrische spanning kan worden gegenereerd tussen twee thermo-elektrische halfgeleiders met een verschillende temperatuur. De TEG wordt geïntegreerd in de radiator van het uitlaatgas-recirculatiesysteem. Daarmee kan 250 watt worden gegenereerd, terwijl het vebruik met twee procent daalt. Het is niet veel maar alle beetjes helpen.
Beide systemen werden uitgebreid getest. De Turbosteamer zit in zijn tweede generatie, de TEG zit al aan de derde generatie. Het systeem zal zijn intrede maken op de productiemodellen van de BMW 5-reeks.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 2 dagen geleden