Dat in Amerika alles groot, groter en groots moet zijn wordt doorheen de tijd als maar minder waar. Een rapport van het IHS Automotive bureau zegt dat de Amerikaanse bevolking steeds meer voor kleinere motoren kiest. Vijf jaar geleden had 30 procent van de verkochte wagens een viercilinder onder de kap, nu is dat 43 procent. De viercilinders namen het stuur over in 2009, sindsdien heeft de viercilinder het grootste marktaandeel. De V8 motoren kregen uiteraard de meeste klappen te verwerken. In 2005 had zo'n 33 procent van de verkochte wagens een V8 onder de kap, vandaag is dat een 15-tal procent.
Het rapport stelt dat wanneer je de fleetmarkt buiten beschouwing laat, de groei van de viercilinders nog veel frapanter is. Het meerendeel van de Amerikaanse fleet zijn busjes en trucks, in tegenstelling tot knappe sedans hier in België.
De grootste verklaring voor dit fenomeen is uiteraard de downsizingtrend, die zich wereldwijd verspreidt. De financiële crisis zit blijkbaar nog vers in het geheugen en ook de afhankelijkheid van olie werd onlangs nog maar eens bevestigd. Amerikanen kiezen daardoor meer en meer voor zuinigere motoren, in dit geval vooral viercilinders. Het enorm grote aanbod speelt uiteraard eveneens een belangrijke rol.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 2 dagen geleden