We maakten er nog vermelding van in onze laatste rijtest dat de Renault Mégane een echte verkoopstopper is. Dat is nogmaals gebleken uit de resultaten van de eerste zes maanden inschrijvingen in 2010 die Febiac gepubliceerd heeft. Er werden 320.023 nieuwe wagens aan particulieren verkocht, dat is 17,2 % meer dan de eerste zes maanden van 2009. De Mégane (in al zijn koetswerkvarianten) neemt het grootste deel van dat aantal voor zijn rekening. Hierdoor bevestigt dit model haar leiderspositie van 2009.
Op de tweede en derde plaats staan respectievelijk de Volkswagen Golf (net zoals in 2009) en de Ford Fiesta (vierde in 2009). In de top vijf van de automerken staat Renault eveneens op de eerste plaats. De andere plaatsen worden ingenomen door Peugeot, Volkswagen, Citroën en Opel.
Veel segmenten kennen dus een toename in het aantal verkopen. De absolute topper is het segment van de SUV's, dat met 34,4 procent is toegenomen. De komst van meer kleine SUV's heeft voor deze stijging gezorgd. Zo nemen de drie koplopers Nissan Qashqai, Peugeot 3008 en BMW X1 10,8 procent van de markt voor hun rekening. De verkoop van grote SUV's zit dan weer in het slop.
Ook het segment van de breaks, eenvolumers, coupés en cabrio's gaat er op vooruit. Telkens is hun stijging wel kleiner dan die van de markt, maar hoe dan ook kunnen deze segmenten voor de eerste helft van 2010 al een mooie groei optekenen. Wat de breaks betreft zijn volgens Febiac de Citroën Berlingo, Peugeot Partner (? beiden toch eerder monovolumes?) en de Volvo V50 de leiders. Het segment van de eenvolumers wordt aangevoerd door de Renault Scénic. Daarop volgt de Citroën C4 Picasso en de Peugeot 5008. De coupé markt is ook best populair, getuige daarvan zijn modellen als de Renault Mégane, de Audi A5 en de Mercedes E-klasse Coupé die als zoete broodjes over de toonbank gaan. Onder de cabrio's zijn de modellen van Peugeot (308 CC en 207 CC) veruit het meest populair. De BMW 1-reeks vervolledigt hier de top 3.
via AW
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 2 dagen geleden