
Alpina heeft alle details over de XB7 vrijgegeven, zijn interpretatie op de recent vernieuwde BMW X7. Reken dus op hetzelfde front met twee gezichten, maar ook op flink wat meer vermogen.
Komt BMW met een (ver)nieuw(d) model, dan mag je erop rekenen dat de dames en heren bij Alpina paraat staan om er een pikant sausje over te gieten. Dat gaat tegenwoordig snel, want sinds begin dit jaar heeft BMW Alpina officieel in zijn rangen gesloten als huistuner. Amper 24 uur nadat we de smaakgevoelig vernieuwde BMW X7 te zien kregen, konden de tuners dus al uitpakken met een paar beeldjes van hun eigen versie. Over die XB7 leren we nu voor het eerst alle details.
Mildhybride monster
Dat begint al bij de motor, want daar hangt een kleine saga aan vast. Zo kreeg de BMW X7 bij de facelift niet alleen een paar gestileerde LED-wenkbrauwen, maar ook een vernieuwde biturbo-V8 voor zijn topversie, de M60i xDrive. Die mildhybride 4.4-litermotor vinden we nu ook terug in het vooronder van de Alpina XB7, al levert die daar wel wat meer dan de gewoonlijke 530 pk en 750 Nm koppel.

Zo schopt het opgepompte blok het hier tot 621 pk en 800 Nm koppel, waarvan 12 pk afkomstig is van de mildhybride starter-generator – bedankt, milieu. De vernieuwde V8 wordt gekoppeld aan een achttraps automaat die door ZF aangepast werd om met de oerkracht van deze Alpina-versie te kunnen omgaan. En dat doet hij blijkbaar best goed: het gevaarte spurt naar de 100 km/u in 4,2 seconden en gaat door tot een topsnelheid van 290 km/u. Niet verkeerd voor een SUV van bijna 2,8 ton...
(Nog meer) opvallen
Ook naast die motor hebben de tuners het een en ander aangepast om tot deze XB7 te komen. Zo krijgt de auto Alpina's Sport Suspension mee, die enerzijds een zekere mate van comfort moet verzekeren terwijl de auto naar wens toch 4 centimeter dichter tegen het asfalt kan gelegd worden. Verder krijgt de getunede X7 zijn eigen, roestvrijstalen uitlaatsysteem en krachtige remmerij van Brembo om het ding ook veilig van 290 naar 0 km/u te laten gaan.

Over het uiterlijk hadden we het al, en in de tussentijd is die snuit er niet subtieler op geworden. Vooral de lagere bumpers en de verlichting in de enorme grille – die de reguliere X7 M60i trouwens ook krijgt – doen de Alpina opvallen. Van de zijkant herken je hem dan weer aan zijn 21-inchvelgen, al kan je naar wens doodleuk exemplaren tot wel 23 inch laten monteren. Hoeveel je voor deze enorme brok Alpina-power moet neertellen, kunnen we je nog niet vertellen.
Recente reacties
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
Ze weten waarschijnlijk niet meer van welk hout nog pijlen te maken. Mercedes en BMW pakken het...
Door Jos D. 1 dag geleden
Mercedes E 300d 4Matic Break is minst vervuilende auto ter wereld (met verbrandingsmotor)
Alleen maar goeds dat Mercedes dit voor elkaar krijgt. Maar het totale plaatje mag niet vergeten...
Door Johan Haspeslagh 1 dag geleden
Volvo opent aanval op Lynk & Co met "Volvo Abonnement": Een XC40 per maand, zakelijk of prive
Inderdaad. Hopeloos bedrijf. Ook heel nare en slechte ervaring mee!
Door Marc Van Goethem 1 dag geleden
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
A4 wordt A5, A6 wordt A7. Iets zegt mij dat daar een prijsverhoging aan zal vast hangen.
Door John 2 dagen geleden