Lexus plaagt met half gesloten grille voor nieuwe RX

Lexus RX Teaser 2022

Lexus’ grootste SUV steekt binnenkort nog eens helemaal in het nieuw. Als we deze eerste teaserafbeelding mogen geloven, gaat het design daarbij weer wat dichter bij kleine broertje NX aanleunen. Voor de aandrijflijnen verwachten we trouwens hetzelfde, want wat is een grote SUV tegenwoordig zonder stekker?

Het moet wel één van de meest iconische modellen uit de Lexus-geschiedenis zijn, die RX. Bij de introductie van zijn eerste generatie in 1997 was hij één van de vroege spelers in het segment van de premium-SUV’s, en de tweede generatie mocht vanaf 2005 zowaar als eerste Lexus ooit uitpakken met een hybride aandrijflijn. Vooral in de VS ging het model de voorbije decennia als zoete broodjes over de toonbank, maar bij ons rij je tegenwoordig (iets) vaker een NX tegen het lijf. Het is dan ook die kleinere SUV waar de nieuwe RX op wil gaan lijken.

Beetje NX, beetje RZ

Neem ons echter nog niet te hard op ons woord, want dat besluiten we op basis van één enkel plaagplaatje. Lexus laat daarop een stukje front van zijn nieuwe RX zien, en dat deed ons meteen denken aan de nieuwe NX. Vooral de koplamp is gelijkaardig, met natuurlijk het kenmerkende L-signatuur en de knik onderaan. Het radiatorrooster wijkt dan weer enigszins af en vertoont zelfs een kenmerk van de zuiver elektrische RZ 450e. Zo loopt de bovenzijde van het typische spindle grille over in een gesloten reliëf, dat Lexus bij zijn EV spindle body noemt wegens de afwezigheid van een echt radiatorrooster.

Lexus RZ 450e 2022

Dat trekje verwijst misschien al enigszins naar de aandrijflijnen van de nieuwe RX, want waarom zou Lexus anders een element uit zijn elektrische model verwerken in deze neus? Loop echter niet te hard van stapel, want dat er een zuiver elektrische versie van de SUV zou komen lijkt ons onwaarschijnlijk. De kans zit er echter wel in dat ook de RX voortaan een plug-inhybride versie krijgt naast de gewoonlijke zelfopladende hybride(s). Dat is ook bij de nieuwe NX het geval, waar die als ‘450+’ 306 pk naar de vier wielen brengt en 63 kilometer elektrisch moet kunnen rijden dankzij een accu van 18,1 kWh. Of de RX gebruik zal maken van diezelfde aandrijflijn is niet zeker, want voorlopig weten we zelfs niet of de nieuwkomer zijn platform met de NX zal delen. Uitsluitsel krijgen we op 1 juni, wanneer Lexus de nieuwe RX aan de wereld toont.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws