Audi heeft de vijfde generatie van haar R18 E-TRON voorgesteld. Die moet er net zoals zijn voorganger voor zorgen dat het podium tijdens de 24 uur van Le Mans verzekerd is.
De monocoque mag dan behouden zijn, de carrosserie er rond ziet er deze generatie wat anders uit. Allemaal ten voordele van de luchtstroming. Zo zien we een nieuwe motorkap die een stuk kleiner is geworden en hertekende wielbogen. Ook nieuw zijn de koplampen.
Onder de carrosserie zit nog steeds een samenwerking tussen electro- en dieselmotor. De hybrideopstelling kan tegenwoordig tweemaal zoveel energie halen uit één rondje Le Mans waardoor Audi in de vier megajoule-klasse uitkomt. Mede dankzij de elektromotor van 272 pk. Daardoor moesten ze de TDI-motor aanpassen zodat 'ie 2,5 procent minder verbruikt per ronde om te voldoen aan de regels. De Duitsers zeggen alvast dat ze daar volop in geslaagd zijn en dat de 558 pk sterke V6 beter dan ooit draait. Het gewicht blijft op het minimale 870 kilogram voor de R18 E-TRON.
We zijn alvast benieuwd naar zijn prestaties tijdens de 24 uur van Le Mans op 13 en 14 juni.
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Mij lijkt het dat de (negatieve) reacties hier vooral komen van mensen die een eigen vennootschap...
Door Bjorn 46 min geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Een mooi voorbeeld van: "wij van wc-eend, raden wc-eend aan"
Door Adriaan 1 uur geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Wat kost de picanto as automaat?
Door Margriet Knijf 2 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
En wat doe je dan als je 2 elektrische wagens hebt? 1 via de werkgever en 1 privé. Dan moet je ook...
Door Wim Vanhove 16 uur geleden