Officieel: Dit is de nieuwe Renault Master, binnenkort in je achteruitkijkspiegel (2023)

Renault Master nieuw info belgie

Stellantis mag dan wel even de spotlight naar zich toe hebben getrokken op busjesvlak met vernieuwd gerief van Opel, Fiat, Peugeot, Citroën en Toyota... Renault vecht nu terug met een nieuwe generatie Master die uitpakt met diesel-, elektro of waterstofmotoren. Daarenboven krijgt hij een "uniek" remsysteem. Huh?

Begin deze maand haalde Stellantis het grote geschut boven. Want in één ruk vernieuwde het de commerciële voertuigen van Fiat, Peugeot, Citroën, Toyota en Opel. Niet dat Renault panikeerde, want het had een nagelnieuwe Master in de coulissen staan om weerwerk te bieden.

Vlakke snuit

Dit is 'm dan, de nieuwe generatie Master. Nog steeds zo hoekig als een, euhm, busje maar vergis je niet, dit is daadwerkelijk de vierde generatie. Een generatie die het front van de elektrische Mégane E-Tech probeert te verzoenen met een bedrijfswagen. En eerlijk, het staat 'm wel. Met een opvallend C-vormig lichtsignatuur, forse rechtopstaande grille en kakelvers logo in die grille.

Renault Master nieuw info belgie

Hoewel we stiekem hoopten op een doorlopende licht achteraan, houdt Renault de TCO sterk in zijn achterhoofd. Daardoor ga je aan de achterkant niet meteen doorhebben achter de nieuwe Master te rijden. De lichtclusters krijgen een moderner signatuur en ook achterop prijkt voortaan het nieuwe logo van Renault. Hoewel de Master debuteert in een fraai blauw kleurtje, zal het gros natuurlijk uitgerust worden in busjeswit.

40 combinaties

De revolutie van de nieuwe Master ga je echter binnenin vinden. Met centraal een 10-duimscherm dat draait op software van Google en daardoor beschikt over geïntegreerde apps zoals Waze, EasyPark en Vivaldi. Geen nood, ook Android Auto en Apple Carplay is gewoonweg beschikbaar. De Mobilize-app zorgt er dan weer voor dat de fleetbeheerder een hoop informatie binnen een handomdraai krijgt. Jep, ook busjes gaan de connectiviteitstoer op.

Renault Master nieuw info belgie

Interesseert dat je maar allemaal matig? Dan geven we ook nog mee dat het interieur comfortabeler dan ooit is. Met dank aan opgewaardeerde materialen en een stuurtje dat recht uit een passagiersauto van Renault komt. De centrale middenstoel, die kan uiteraard ook dienst doen als joekel van een bekerhouder. Kwestie van je thermos kwijt te kunnen. Hoewel we verre van busjesexperts zijn, pakt de nieuwe Master uit met maar liefst 40 combinaties qua silhouet, 4 ton laadmogelijkheid (fwd) en 11 tot 22 kubieke meter aan stouwvolume. Met een lengte en breedte die volgens. Renault "best in class" is.

Zuinigere diesel, ruimere range voor EV

Hoewel de snuit opvallend korter is dan voordien, is er toch nog steeds plaats voor een diesel in de Master. De Blue dCi-dieselmotor is 105, 130, 150 of 170 pk sterk en wordt gekoppeld aan een manuele zesbak of 9-trapsautomaat. Door te werken aan de aerodynamica van het busje (in combinatie met de nieuwe diesel) daalt de CO2-uitstoot tot wel 39 g/km. En dat zal je ook merken in het verbruik.

Renault Master nieuw info belgie

Eerder toekomstgericht? Dan biedt Renault ook een elektrische Master aan. Die krijgt een elektromotor op de vooras van 130 pk (300 Nm koppel) en beschikt over verschillende accu-varianten. De basisversie gebruikt een accu van 40 kWh en beschikt daardoor over een range tot 180 km. De "long range" doet het met een accu van 87 kWh en ziet zijn maximale range stijgen tot 410 km. In tegenstelling tot de diesel kan de elektrische Master uitpakken met V2G en V2L, waardoor dit in essentie een gigantische powerbank is.

Mag het dan nog wat gekker zijn? Dan heeft Renault ook nog een Master op waterstofkracht in de pijplijn zitten. En o ja, wat we bedoelen met dat "uniek remsysteem" vanuit de intro? Wel, Renault heeft een geassisteerd remsysteem ontwikkeld waarbij het remgevoel onafhankelijk is van het gewicht in het busje. Waardoor chauffeurs altijd dezelfde "remkracht" uitoefenen met het pedaal.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws