Officieel: Honda N-Van e: is kek Japans elektrokarretje (2023)

Honda n-Van e: EV

Honda presenteert in Japan ongelooflijk belangrijk nieuws voor het merk. Want Kei Car N-Box voert daar al sinds 2015 de verkooplijsten aan. Nu is het tijd voor de N-Van e:, het volstrekt elektrische broertje van de N-Box. Kijk Europa, zo kan het ook.

Terwijl Europese automerken vooral bezig zijn met forse EV's op de markt te brengen, gaat Honda de andere kant op. Met de compacte "e" hadden we al een kleine elektroknaap van Honda, nu komt daar ook nog deze N-Van e:. Zo mogelijk nog kleiner... maar wel nog steeds volledig elektrisch.

Berlingo met dwerggroei

We moeten er niet flauw over doen, deze N-Van e: is Honda's antwoord op de nood naar elektrische Kei Cars. Dat zijn kleine karretjes (met een maximale lengte van 3.4 meter en een maximaal motorvolume van 660 cc of 64 pk) die een belastingvoordeel genieten in Japan. Of om het anders te zeggen: dit ding is waarschijnlijk kleiner dan je keukentafel. Laat je daardoor echter niet vangen, want dankzij zijn hoekige proporties kan de N-Van e: desalniettemin uitpakken met de nodige binnenruimte.

Honda n-Van e: EV

Megalomaan als een Skoda gaat het natuurlijk niet maar toch is er plaats voor vier personen (of twee in de cargovariant) en wat spul in de koffer. De laadvloer is volledig vlak en een schuifdeur maakt in- en uitstappen absurd gemakkelijk. Bezie dit dan ook als een Citroën Berlingo met dwerggroei. In elke goede zin.

Tot 210 km

Maar wat brengt de elektrische aandrijflijn nu mee aan tafel? Wel, gek genoeg blijft Honda opvallend vaag over de aandrijflijn. Zo weten we niet hoe sterk de elektromotor is - al zal dat hoogstwaarschijnlijk 64 pk zijn om binnen de Kei Car-regelgeving te blijven - en weten we ook niet hoe groot de accu is. Honda geeft evenwel mee dat de maximale range op 210 kilometer stuikt. Kijken we even naar de concurrentie, dan zien we de Nissan Sakura Kei Car met een accu van 20 kWh en een WLTC-range van 180 km. Gok dus op een batterij in die buurt.

Honda n-Van e: EV

Hoewel Kei Cars nooit een deuk hebben kunnen maken in de verkooplijsten in Europa kan je jezelf de vraag stellen of deze N-Van e: geen plaats heeft bij ons. Niet in het minst omdat 'ie waarschijnlijk een kostprijs draagt van om en bij de 13.000 euro. Trek daar nog eens het Vlaams belastingvoordeel van 4.000 euro af en je hebt hypergoedkoop vervoer.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws