![Porsche Cayenne S E-Hybrid 2023](https://www.autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2023/Porsche/anderefotos/porsche_cayenne_s_e_hybrid_2023_1.jpeg?itok=Yr4o0NGm)
Porsche breidt het gamma van zijn vernieuwde Cayenne nog maar eens uit, en dat doet het met alweer een plug-inhybride variant. Deze Cayenne S E-Hybrid verpakt de prestaties van een Cayenne S in een hybridejasje, waarmee hij zich tussen de reguliere E-Hybrid en de Turbo E-Hybrid wil plaatsen… Volg je nog?
Een paar maanden geleden trakteerde Porsche zijn Cayenne op een facelift, maar dat was niet zomaar een facelift. In wat de Stuttgarters “de meest ingrijpende facelift in hun geschiedenis” noemden kreeg de Cayenne niet alleen een gloednieuw interieur en een flink gemoderniseerd exterieur, maar ook het complete motorengamma moest terug naar de tekentafel. Daardoor bleef de Cayenne E-Hybrid ogenschijnlijk als enige plug-inhybride over maar niets was minder waar. Zo kreeg die al snel gezelschap van de krachtigste Cayenne ooit — de Turbo E-Hybrid — en nu wringt er zich nog een stekkerversie tussen de twee in.
E-Hybrid-genen, S-prestaties
Die gaat door het leven als ‘Cayenne S E-Hybrid’ en zoals de naam al doet vermoeden, voegt die wat extra Snelheid toe aan de E-Hybrid. Deze nieuwkomer krijgt namelijk dezelfde aandrijflijn mee als die basis-plug-in: een 3.0-liter V6 en een elektromotor. Samen schoppen die het hier echter tot 519 pk en 750 Nm koppel, wat de S E-Hybrid een kleine 50 paardjes meer geeft ten opzichte van de E-Hybrid-zonder-S. Hij laat er echter nog steeds 220 liggen in vergelijking met de oppermachtige Turbo E-Hybrid, maar die doet het dan ook met een 4.0-liter V8 naast zijn elektromotor. Traag maakt dat deze nieuwe Cayenne S E-Hybrid hoegenaamd niet, want een 0-naar-100-sprint doet hij in amper 4,7 seconden. Daarmee is hij precies even snel als de stekkerloze Cayenne S, wat de naam mooi in perspectief plaatst.
![Porsche Cayenne S E-Hybrid 2023](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2023/Porsche/anderefotos/porsche_cayenne_s_e_hybrid_2023_2.jpeg?itok=ao2WZ0_6)
Dankzij de E-Hybrid-toevoeging kan deze geëlektrificeerde Cayenne S echter tot 90 kilometer zuiver elektrisch rijden dankzij een accupakket van 25,9 kWh. Je S E-Hybrid wordt ook wat knapper aangekleed dan de reguliere E-hybrid, met bijvoorbeeld standaard adaptieve luchtvering, LED-matrixkoplampen en het Sport Chrono-pakket. Je betaalt er dan ook een flinke duit meer voor: de Cayenne S E-Hybrid kost 125.326,71 euro als SUV en 129.664,47 euro als Coupé, of een dikke 13.000 euro meer dan de S-loze E-Hybrid-versies.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 17 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 20 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 22 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden