
De Volvo XC60 krijgt een nieuwe versie, en die brengt de toch al zes jaar oude SUV weer helemaal mee met zijn tijd. Dat doet hij echter niet door extra aanraakfunctionaliteit of meer elektrificatie toe te voegen. Nee, deze Black Edition trakteert de XC60 gewoon op uitvoerige verduistering.
Volvo heeft wat te vieren, want zijn XC60 bleek vorig jaar terug te verkopen als zoete broodjes. Zo gingen er in 2022 maar liefst 5.196 stuks van over de Belgische toonbank, wat het model kroont tot tweede bestverkochte Volvo na die andere SUV: de XC40. Hoe kan je dat dan nog verbeteren, moeten de Zweden zich afgevraagd hebben. Simpel: door het ding van zijn logo’s tot zijn velgen te draperen in stoer zwart.
Enkel voor plug-inhybrides
Maak kennis met de Volvo XC60 Black Edition, een auto die helemaal doet wat zijn naam belooft. Zo wordt de carrosserie van ieder exemplaar zonder uitzondering in het Onyx Black gespoten terwijl ook de grille, de sierlijsten en de velgen in het zwart steken. Dat kon je met een beetje goede wil ook allemaal gedaan krijgen op je doordeweekse XC60, maar de Black Edition trekt de lijn nog wat verder door. Ook de Volvo-logo’s en de typeaanduiding op de achterklep worden namelijk verduisterd, en daarvoor moest je voorheen wel zelf met de viltstift aan de slag. Binnenin word je dan weer getrakteerd op zwarte bekleding in leer of halfleer, afhankelijk van hoeveel je voor je Black Edition wenst uit te geven.

Je kan het Black Edition-pakketje met ingang van vandaag namelijk bestellen op twee grotere uitrustingsniveaus: de Plus en de Ultimate. Zo betaal je voor een exemplaar van die eerste variant minstens 60.390 euro, en moet een XC60 Ultimate in Black Edition-jasje ten minste 64.316 euro kosten. Dat klinkt als aardig wat geld, maar dat heeft alles te maken met de motorisaties die je op deze versie kan bestellen. Zo wordt de Black Edition alleen verkrijgbaar op de XC60 T6 en T8, de plug-inhybrides dus.
Recente reacties
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
kamp zoweinigmogelijkcontrole maar als het dan toch moet kamp trajectcontrole
Door Jan De Groote 5 uur geleden
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
trajectcontroles, véél rustiger rijden. Bij flitspalen stampen ze op hun rem wat zeker de...
Door markske 6 uur geleden
Het rommelt in Europa: E-Fuels dan toch geldig na 2035 en Euro 7-norm op de schop?
het kleine europa is vooral bezig zijn burgers te wurgen. De rest van de wereld doet rustig verder...
Door suskewiet 9 uur geleden
Rijtest: BMW 220i Coupé (2023)
Voor dat geld is de nieuwe Toyota Gt 86 steeds de betere keuze Meer pk, manueel en meer rijplezier...
Door Yves 23 uur geleden