Laat weinig minder efficiënt zijn dan een autocabine die moet opgewarmd worden bij koude temperaturen. Ford lijkt de oplossing te gaan zoeken in "oppervlakteverwarming". Want een warme vloermat, gordel, armsteun en hoofdsteun kan wel eens 13% besparen op je verbruik. Of in EV-taal: 5% meer range. Wie het kleine niet eert...
Bij Ford experimenten ze al langer met verwarmde oppervlakten. Al in 2018 patenteerde het automerk verwarmde gordels. Toen werd daar nog wat laconiek over gedaan maar met de opkomst van de elektrische auto is elk stukje energie dat je kan besparen er eentje die je niet terug hoeft op te laden. Ford nam de proef op de som en stuurde een aangepaste E-Transit op pad in Keulen om fictief pakketjes te gaan bezorgen. Gezien pakjesbezorgers vaak honderd keer per dag de deur open en toe zwaaien, is warmteverlies een best belangrijk deel van het eindverbruik.
Busje warmt zo
Hoe Ford de E-Transit aanpaste? Met een hoop verwarmingselementen bovenop de stoel- en stuurverwarming. Denk aan hoofdsteun, armsteunen, deurpanelen, zonneklep en het paneel onder het stuur met een verwarmingselement. Het idee is om daardoor een "verwarmde zone" te creëren die een warme gloed uitstraalt. Nu zijn ze bij Ford niet van gisteren en weten ze maar al te goed dat die componenten ook stroom nodig hebben. Toch zou deze set-up 13% minder energie nodig hebben dan wanneer je gewoonweg de klimaatcontrole zou gebruiken. In het geval van de E-Transit kwam dat neer op 5% extra range bij een testtemperatuur van -7°C.
Dat klinkt niet hallucinant maar vergeet niet dat alle kleine beetjes helpen. Al zeker bij koude temperaturen, wanneer elektrische auto's het minst presteren. Ford zegt de opgedane expertise te implementeren in toekomstige elektrische modellen. Per 2030 zal Ford enkel nog 100% elektrische auto's gaan aanbieden in Europa.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 5 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 5 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 9 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 9 uur geleden