In Martini- en Jägermeister-livrei één van de meest iconische raceauto's uit de renstal van Porsche, de 935. Waardoor het merk voor haar 70ste verjaardag heeft besloten om de wagen terug in productie te nemen. Deze keer gebaseerd op de huidige 911 GT2 RS met 700 pk achterin.
Moby Dick, dat was de bijnaam van de Porsche 935/78 racewagen uit de jaren 70 die er uit zag als een walvis maar dankzij zijn 3.3-liter twinturbo met 845 pk als een speer ging. Een racewagen van Porsche die in verschillende klassementen de concurrentie aan gort reed. Een auto waar Porsche dus best fier op is, waardoor het heeft besloten een moderne interpretatie te lanceren voor gefortuneerde klanten. Een eenzitter zonder homologatie voor de openbare weg, tot 77 stuks gelimiteerd en met een prijskaartje van 701.948 euro (zonder btw). Een puur verzamelobject natuurlijk voor de hyper-rijke Porschefans.
Epische knipogen
Voor dat geld krijgen ze ook wel wat. Buiten een hoogstwaarschijnlijk slimme belegging is de moderne Porsche 935 een heftig verbouwde 911 GT2 RS. Zo staat de Porker maar liefst 18 centimeter breder op zijn pootjes en kleeft Porsche 30 centimeter aan de derrière. McLaren zou spontaan over een LongTail spreken...
Daarnaast bulkt de 935 uit van knipogen naar het origineel. De gesloten wielen bijvoorbeeld, of de naar onderen verplaatste koplampen. Ook episch; een houten versnellingspook, in een moderne racer! Het stuurtje en het scherm leende Porsche van de moderne GT3 R racewagen, airco krijg je gratis (wat een luxe). Optioneel kan je het interieur nog aandikken met een passagiersstoel. Maar gezien deze rakker toch geen toelating heeft voor de openbare weg zien we daar niet meteen het nut van.
Brutus
Achterin geen experimentele tech, wel de gekende 3.8-liter twinturbo boxermotor met zes cilinders. Een beest van een motor die 700 pk en 750 Nm naar de achterwielen weet te sturen. Dankzij de koolstofvezel lichaamsdelen en het gestripte interieur weet Moby Dick zo'n 100 kilogram minder in de weegschaal te leggen dan een GT2 RS. 1.380 kilogram is het gewicht, trouwens.
Hoeveel die Martini-stickers toevoegen aan het gewicht is niet geweten maar zonder discussie is dit een verplichte keuze, want naast de Martini-kleurtjes kan je de 935 ook nog in het grijs krijgen (euhm, nee dank u). Vanaf juni 2019 zullen de eerste gefortuneerde klanten hun Moby Dick in huis mogen halen. Hoeveel van die 77 exemplaren ooit het circuit zullen zien... dat is andere koek.
Recente reacties
De EV-Gids is hier: gratis, online magazine vol info en tips over elektrisch rijden
Dankjewel!
Door JL 4 uur geleden
België krijgt nieuwe Wegcode: dit verandert er in 2025
Ik ben soms voetganger soms fieser soms autobrstuurder. Ik heb ondervonden dat de fietser denken...
Door Zipora 18 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een ev als firmawagen, en eentje prive aangekocht, zou ik dan twee laadpalen moeten...
Door Adriaan 23 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Bij de opstart van de digitale meters in Vlaanderen werd al rekening gehouden met eenvoudige...
Door Pieter 1 dag geleden