WannaCry treft Nissan Qashqai, Juke, Infiniti en Renault

warcry-qashqai

Gijzelingssoftware WannaCry die het voorbije weekend als een lopende vuurtje over computerland vloog heeft ook slachtoffers in de automobiele sector gemaakt. Vooral de Renault-Nissan-alliantie zat met de gebakken digitale peren. Waardoor de productie in verschillende fabrieken moest gestopt worden.

Een voorzorgsmaatregel met economische gevolgen, dat was de beslissing van de alliantie om het voorbije weekend de productie te stoppen in verschillende fabrieken. Oorzaak bij Renault was vooral het vaststellen van enkele met WannaCry geïnfecteerde computers in de Sandouville-fabriek in het noorden van Frankrijk. De site waar Renault de Traffic in elkaar schroeft trouwens. Daarop werd zaterdag meteen beslist om de productie op verschillende plaatsen te stoppen om de impact te bekijken. Vandaag zou zo'n 90 procent van de fabrieken terug actief moeten zijn.

Ook Nissan niet buiten schot

Partner Nissan zat het voorbij weekend ook in de penarie. De fabriek van het Aziatische merk in Sunderland (VK) werd getroffen waardoor productie van Qashqai, Juke, Leaf en Note moest gestaakt worden. Infiniti Q30 en QX30, die ook in Sunderland van de band rollen, kregen een tijdelijke productiestop. Volgende keer toch maar sneller overstappen naar een nieuwe editie van Windows, Renault-Nissan?

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Marksken 16:33
afbeelding van Marksken

Toch eventjes vermelden:
Bij elke patch of upgrade moet je die op het testplatform zetten en testen. En dit niet 1 keer maar het testplatform moet geladen worden telkens opnieuw met alle mogelijke combinaties van geïnstalleerde software zoals in de productie omgeving. En dan telkens testen, patch per patch om te kijken of alle software (combinaties) nog werken. Dan pas mag uitgerold worden. Hoe groter de software impact hoe intensiever er getest moet worden.

Adriaan 20:49
afbeelding van Adriaan

Waar ik werk, zitten ze met sommige robots nog met computers waar windows 3.11 op draait, gewoon omdat het nog werkt, en de upgrade naar een nieuwe computer verschillende tientallen duizenden euro's kosten.
Wat jij zegt is waar, maar renault, en bij uitbreiding elke sterk geautomatiseerde fabriek gaat zijn productie lijn ook virtueel draaiend hebben, zodat je testen kan uitvoeren op die virtuele omgeving en zien of er daar al geen rare stoten gebeuren. Het is vooral sterk dat die systemen geïnfecteerd geraken, bij de firma waar ik over spreek, (en ze staat in de forbes tot 10 van grootste firma's ter wereld) draait die windows 3.11 in een apart netwerk zonder internet toegang, gewoon omdat het geweten is dat al wat aan het internet hangt het risico loopt om besmet te geraken.
Komt daar dan nog eens bij dat alle computers die met het productie proces te maken hebben hun usb poorten voor externe hdd's en usb sticks gedeactiveerd zijn, om te vermijden dat mensen op die manier iets op die computer zouden krijgen.
Erg slordig van renault-nissan dat dit had kunnen gebeuren me dunkt...

andre123 21:41
afbeelding van andre123

gelukkig is alles superbeveiligd in de computerwereld,althans dat proberen ze ons toch wijs te maken.
nog maar eens een bewijs dat ALLES te kraken is.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws