De Jaguar F-Type SVR, een Britse brutus voor alle weersomstandigheden met 575 pk die de prijsaanval opent op de Porsche's Turbo S van deze wereld.
Jaguar heeft vandaag officieel het doek gehaald van het nieuwe snelste gerief in de Britse stal. Waardoor we alle cijfers en informatie van de F-Type SVR hebben. Laten we er dan ook meteen aan beginnen. De 5-liter V8 met compressor schopt het in deze door Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations geprepareerde machine tot 575 pk en 700 Nm. Goed om de F-Type naar de honderd te laten snellen in 3,7 seconden en door te laten zoeven tot 322 km/u.
Al draait het bij deze SVR niet om rauwe kracht, wel om een opgewaardeerd rijgevoel. Daarvoor zorgt het stroomlijnpakket rondom, de vlakke bodem onderaan en de uit de kluiten gewassen koolstofvezel spoiler achterop. Onderhuids geniet de F-Type SVR van nieuwe schokdempers en antirolstangen. De bredere bandenmaat op de 20-duims velgen moeten dan weer voor meer grip zorgen. De uit titanium en Inconol getrokken uitlaatlijn moet dan weer het gewicht met 16 kilogram verlagen. En nog meer lawaai opwekken natuurlijk.
Die uitlaat is trouwens niet het enige lichtere aan de SVR, want in totaal kan je zo'n 50 kilogram besparen tegenover de F-TYPE R AWD. Daarvoor moet je wel de Coupé bestellen met de carbon ceramische remmen, het koolstofvezel dak en het Carbon Fibre Pack. In alle andere gevallen bespaar je minstens 25 kilogram. Niet onbelangrijk is dat een deel daarvan uit de velgen wordt gehaald. Wat het onafgeveerde gewicht ten goede komt.
Tussen S en GT3
Qua prestaties speelt Jaguar een moeilijk spelletje. Want enerzijds is het een concurrent voor de Porsche 911 Turbo S door de vierwielaandrijving, anderzijds wilt de SVR wat de GT3 zijn van Jaguar. Het rijden zal dus moeten uitwijzen in welke dynamische categorie hij past. Wel steken - net zoals met de F-Type R - de Britten een dikke middenvinger op naar de concurrentie. Want een F-Type SVR staat op je oprit vanaf 140.820 euro. De Cabriolet neemt minstens 147.920 van je bankrekening.
Kijken we even richting Porsche, dan zien we een Turbo S in de prijslijsten staan vanaf 207.878 euro, terwijl de Cabriolet 221.188 euro kost. Mercedes die hebben dan weer een goedkopere AMG GT in de boeken staan (138.303 euro). Al heeft die 'maar' 510 pk. Iets dat Mercedes zal goed maken met een onderweg zijnde straffere versie.
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Daartegenover staat dat je capaciteitstarief de hoogte in gaat. Opladen van de wagen met de...
Door Maarten 3 uur geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Tof, en ik hou van Kia, maar is er in de picanto ook een hybride?
Door Rita 15 uur geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Mooie auto goede looks. Veel opties. Overweeg hem te gaan kopen. Alleen de prijzen in België...
Door Peter 17 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Dus liever volle pot betalen, dan met overschot aan zonnepanelen ? En 2 aansluitingen... Als...
Door David 1 dag geleden