Jaguar frist XF op: rijdt voortaan als F-Type (2016)

jag_xf_17my_location_image_120116_03_lowres

De tweede generatie van de XF mocht dan wel nog maar vorig jaar worden gelanceerd, dit jaar rolt Jaguar een resem aan vernieuwingen uit voor het model. Vierwielaandrijving en Intelligent Driveline Dynamics technologie spelen daarbij een sleutelrol. Waardoor de XF nog wat dynamischer moet rijden.

Je zou het een merk als Jaguar niet geven (lees: tot voor kort de droom van elke grootvader), maar de XF rijdt even scherp en misschien wel scherper dan de Duitse concurrentie. Vanaf dit jaar zwiert Jaguar vierwielaandrijving zowat het gehele gamma. Interessant voor de fleetmarkt, want daardoor kan je bij de 2.0 viercilinder diesel met 180 pk die AWD-aandrijving aanvinken.

Misschien nog belangrijker is dat de vierwielaandrijving voortaan is uitgerust met het Intelligent Driveline Dynamics (IDD). Een stuursysteem dat werd uitgedokterd voor de F-type AWD en er voor zorgt dat de vierwielaangedreven XF toch rijdt als een achterwielaandrijver en enkel kracht naar de vooras stuurt wanneer nodig. Daardoor zou de rijdynamiek bewaard moeten blijven.

Jaguar-XF-AWD

Wil je helemaal voluit gaan, dan biedt Jaguar de mogelijkheid om de Configureerbare dynamische modus en de continu variabele schokdemping Adaptive Dynamics optioneel te installeren op de viercilinders. Voordien kon je die enkel verkrijgen op de V6-uitvoeringen.

Terug even naar die diesel met AWD, die tekent een brandstofverbruik op van 4,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 129 g/km. Of je met die CO2 weg geraak in leasingland is maar de vraag, al heb je natuurlijk 180 pk, 430 Nm waardoor je met de vierwielaandrijving in 8,4 seconden naar de honderd accelereert om te toppen op 222 km/u.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws