Gaat Audi de norm maken van achterwielsturing?

audi-prologue-concept-5

Achterwielsturing, het heeft altijd deel uitgemaakt van een nichemarkt. Denk maar aan de BMW 850CSi, de Mitsubishi 3000GT en - in mindere mate - de Renault Laguna. Audi, die zou het de komende jaren wel eens mainstream kunnen maken...

Als het van ZF afhangt, dan zal achterwielsturing een serieuze comeback maken de komende jaren. Moest je niet vertrouwd zijn met de materie, het is een systeem dat er voor zorgt dat op lage snelheden de achterwielen van de wagen sturen in de omgekeerde richting van de voorwielen (een miniem aantal graden). Eenmaal de snelheid wat hoger ligt, draaien de achterwielen mee met de voorwielen. Het zorgt ervoor dat je voertuig een stuk wendbaarder is.

Het nadeel doorheen de geschiedenis van het systeem was echter het hoog prijskaartje dat er aan vast hangt. Dat, en het moest uniek gemaakt worden voor elk voertuig. Neem het maar van ons aan, Renault heeft haar broek gescheurd aan het 4Control-systeem.

Achterwielsturing voor iedereen!

Daar komt nu echter verandering in. ZF - vooral bekend van de automatische versnellingsbakken - is er in geslaagd om een modulair platform te creëren voor die achterwielsturing onder de Active Kinematics Control (AKC) noemer. Daardoor daalt de kost enorm en kan het met gemak over worden genomen in verschillende voertuigen. Eén van de eerste voertuigen die daar van profiteert is de Porsche 911 in GT3 en Turbo-trim.

Ondertussen heeft ZF al een viertal andere constructeurs die interesse tonen. En hoewel het bedrijf geen namen wilt noemen, moet de hint groot genoeg zijn als je weet dat de Audi Prologue concept was uitgerust met het systeem. Je kan er dan ook prat op gaan dat het merk met de vier ringen die technologie zal implementeren in haar voertuigen. En eenmaal de VAG-groep nieuwe technologie in handen heeft... is het maar een kwestie van tijd voor het doorsijpelt in al haar sub-merken. Een Golf GTI met achterwielsturing? Misschien wel in de toekomst.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
JanMijnBotte 13:51
afbeelding van JanMijnBotte

4WS maken japanners al van eind jaren 80
Dit is een voorbeeldje ervan:
http://www.japaneserides.com/toyota-corona-exiv
"he Toyota Corona EXiV was offered in front-wheel drive with two engine displacements including 1800 cc and 2000 cc along with the world’s first dual-mode switchable in 2-wheel steering (2WS) and 4-wheel steering (4WS). The vehicle was designed and produced during the era of Bubble Economy in Japan. Still it had a plenty worth noting characteristics."

Sven 14:02
afbeelding van Sven

klopt, de Honda Prelude had ook zulk een systeem.

Sven 14:59
afbeelding van Sven

Tussen de Prelude en Laguna zitten dan ook zowat 20 jaren, niet minder dan logisch dus dat er verschil op beiden zit en dat het systeem tegenwoordig geleidelijkeraan reageert.

Blijkbaar hadden de Mazda RX-7 en Lexus GS dat ook.

Glenn 16:28
afbeelding van Glenn

Ik dacht dat de porsche 991 GT3 nu al achterwielsturing heeft?

Glenn 09:40
afbeelding van Glenn

De 850csi kwam in '92 ook al met achterwielsturing.

Rebel 23:53
afbeelding van Rebel

Als ik zou meedoen met de Trophee Andros dan zou ik geïnteresseerd zijn, waar achterwiel-sturing al lang wordt gebruikt. Voor op de gewone weg zie ik het nut niet.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws