Achterwielsturing, het heeft altijd deel uitgemaakt van een nichemarkt. Denk maar aan de BMW 850CSi, de Mitsubishi 3000GT en - in mindere mate - de Renault Laguna. Audi, die zou het de komende jaren wel eens mainstream kunnen maken...
Als het van ZF afhangt, dan zal achterwielsturing een serieuze comeback maken de komende jaren. Moest je niet vertrouwd zijn met de materie, het is een systeem dat er voor zorgt dat op lage snelheden de achterwielen van de wagen sturen in de omgekeerde richting van de voorwielen (een miniem aantal graden). Eenmaal de snelheid wat hoger ligt, draaien de achterwielen mee met de voorwielen. Het zorgt ervoor dat je voertuig een stuk wendbaarder is.
Het nadeel doorheen de geschiedenis van het systeem was echter het hoog prijskaartje dat er aan vast hangt. Dat, en het moest uniek gemaakt worden voor elk voertuig. Neem het maar van ons aan, Renault heeft haar broek gescheurd aan het 4Control-systeem.
Achterwielsturing voor iedereen!
Daar komt nu echter verandering in. ZF - vooral bekend van de automatische versnellingsbakken - is er in geslaagd om een modulair platform te creëren voor die achterwielsturing onder de Active Kinematics Control (AKC) noemer. Daardoor daalt de kost enorm en kan het met gemak over worden genomen in verschillende voertuigen. Eén van de eerste voertuigen die daar van profiteert is de Porsche 911 in GT3 en Turbo-trim.
Ondertussen heeft ZF al een viertal andere constructeurs die interesse tonen. En hoewel het bedrijf geen namen wilt noemen, moet de hint groot genoeg zijn als je weet dat de Audi Prologue concept was uitgerust met het systeem. Je kan er dan ook prat op gaan dat het merk met de vier ringen die technologie zal implementeren in haar voertuigen. En eenmaal de VAG-groep nieuwe technologie in handen heeft... is het maar een kwestie van tijd voor het doorsijpelt in al haar sub-merken. Een Golf GTI met achterwielsturing? Misschien wel in de toekomst.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 2 dagen geleden