Dat staken niet altijd het gewenste effect heeft, kunnen ze je bij de spoorwegen ook wel vertellen. Ook de Roemeense arbeiders lijken nu het slachtoffer te worden van hun eigen staking.
De arbeiders van de Roemeense Dacia-fabriek in Mioveni staakten vorige maand twee dagen voor betere arbeidsvoorwaarden. Ze wilden een opslag van 40 procent, waarop het bedrijf een tegenvoorstel van 9 procent deed. De directie van Dacia gaat daarom op zoek naar andere oplossingen, eerder dan de eisen in te willigen. Eén van die andere oplossingen is de productie van de Dacia's over te brengen naar Marokko. De staking zorgde vorige maand voor 20 miljoen euro verlies bij Dacia. Aangezien Dacia de grootste exporteur is, heeft dat ook invloed op het land zelf. Een gemiddeld loon van een Dacia-medewerker is 3,965 lei (omgerekend zowat 903 euro).
"If this protest will not end up reasonably and in a mutually beneficial manner and if employees will continue with unrealistic demands, there's a greater probability to transfer an important part of production to Morocco," zo zegt Constantin Stroe, vice-president van Dacia, "the advantage of the plants in Morocco is that an employee earns only 54 percent of a Romanian employee's salary."
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 1 dag geleden