Als het op futuristische studiemodellen aankomt hoeft Renault van niemand lessen te krijgen. Speciaal voor Parijs heeft het de EZ-Ultimo (spreek uit als Easy Ultimo) bedacht. Een futuristische limousine met vergaande autonome rijfuncties.
De EZ-Ultimo is het derde en laatste studiemodel van een trio autonome conceptmodellen die Renault's visie op de toekomst moeten ondersteunen. Het is een luxueuze limousine die bedoeld is voor korte tot middellange verplaatsingen. Ondanks zijn lengte van maar liefst 5,8 m biedt het model slechts plaats aan drie inzittenden. Die kunnen zich aan boord laten verwennen door allerlei comfortsnufjes en heel wat technologische gadgets, die in de meeste omstandigheden echter op de achtergrond blijven.
De EZ-Ultimo is, net zoals zijn zustermodellen EZ-Go en EZ-Pro, puur elektrisch aangedreven en heeft een autonomie van 500 km. Door zijn unieke karakteristieken zien de Fransen het model op heel wat domeinen inzetbaar. Zowel privé als bedrijfsgerelateerd. Bijvoorbeeld als autonome taxi in een grootstad zoals Parijs, London of New York.
Dat klinkt allemaal als toekomstmuziek maar Renault wil zijn klanten reeds tegen 2022 dergelijke technologie aanbieden. Zij het dan in meer conventionele modellen. De stap naar ook echt futuristisch uitziende modellen met dergelijke spitsvondigheden is volgens Renault nog te groot. Wel zal het binnenkort reeds testen aanbieden met klanten om ze alvast kennis te laten maken met autonoom rijgedrag van niveau vier. Uiteraard onder begeleiding.
Niveau vier betekent concreet dat het voertuig de afstand tot zijn voorligger kan regelen, op zijn rijstrook kan blijven, van rijstrook kan veranderen (bijvoorbeeld om in te halen) en kan afslaan op een kruispunt. Ook is het in staat om zichzelf in veiligheid te brengen bij uitzonderlijke incidenten in zijn omgeving, en dat geheel zelfstandig of dankzij de connectiviteit met andere slimme voertuigen rond zich.
Recente reacties
Elektrische Renault 5 E-Tech geprijsd: houdt de belofte van 25.000 euro stand? (2024)
Prima gerekend van Renault. Buiten de Citroen ë-C3, zijn er nog niet vele andere auto's die zo...
Door John 5 uur geleden
Elektrische Renault 5 E-Tech geprijsd: houdt de belofte van 25.000 euro stand? (2024)
Goed om te weten dat het kan. 25k blijft jammer genoeg nog steeds heel veel geld, maar het is toch...
Door this 10 uur geleden
Rijtest: Suzuki Swift BoosterJet (2018)
Deze auto rijdt relaxt maar als ik zin heb ook echt vlot, automaat is heel prettig. En het is een...
Door H. Oosterveld 1 dag geleden
5 redenen om naar het Antwerp Classic Car Event te gaan op 4 en 5 mei 2024
Zou ik hier een berichtje van kunnen krijgen als het weer is lijkt me leuk.
Door Ans 2 dagen geleden