Rijtest: Kia XCeed T-GDi (2020)

Rijtest Kia XCEED T-GDI

De zoveelste SUV in autoland? Dat is alvast niet de Kia XCeed. Want de Koreaan vormt de brug tussen de SUV en hatchback. Eentje die het beste van beide moet combineren. We doen de test!

De Kia XCeed is een middenklasse SUV, maar Kia wil niet dat je hem zo noemt. Concurrentie vind je zowel bij een Volkswagen T-Roc als bij een Ford Focus Active. De XCeed kwam er dan ook als een ludiek alternatief voor de niet verder gezette Pro_Cee'd coupé. Het was naast de nieuwe ProCeed shooting brake één van de voorstellen voor het vervangen van de weinig gevraagde coupé.

De XCeed heeft dan ook wat looks van een coupé-SUV, met vooral een opvallend bol aflopende achterkant. Het maakt hem tot een aantrekkelijk alternatief voor wat er al op de markt is, en dat zijn al wel wat concurrenten. De strijd in het C-segment heeft zich de afgelopen jaren naar de crossovermarkt verplaatst, wagens die dankzij hun hogere zit een voorkeur genieten op de lagere berlines en breaks. Kia nam dan wel de Ceed-benaming deels over, de uiterlijke kenmerken zijn compleet verschillend. Alleen de voordeuren zijn hetzelfde als bij zijn hatchbackbroer. Verder tekenden de designers hun eigen pad uit.

Uiteindelijk komt er een stoer gelijnde XCeed van de tekentafel, die vanwege zijn opzet en lijnen ook vijf centimeter hoger en een stuk langer is. In een grijze livrei gaat de XCeed een beetje teveel op in de massa, we raden een opvallender kleur aan, zoals dat knijterknap geel.

opgeruimde ruimte

Uiterlijk danig verschillend met zijn broeders, binnenin krijgt de XCeed wel hetzelfde dashboard als de Ceed en ProCeed. Een ietwat klassiek ogen dashboard, maar klassiek is in dit geval positief bedoeld. Want de knoppen zijn mooi onderverdeeld in clusters, en je hoeft nog niet voor elk item op het touchscreen te drukken. Op de duurdere versies krijg je ook digitale tellerpartijen, al geven die hetzelfde weer als de analoge en kan je je afvragen wat de meerwaarde van de digitalisering daar is. Verder bezit de XCeed een erg ruim aandoend interieur. Dat zorgt voor meer beenruimte achterin én je kan wat extra bagage meenemen.

De Kia XCeed heeft daarnaast ruim aanbod aan motoren, gaande van de 1.0 T-GDi met 120 pk, een 1.4 T-GDi met 140 pk en een 1.6 T-GDi met 204 pk. Ook een diesel is er, met 135 pk. De laatste twee zijn behalve met een manuele zesversnellingsbak ook met een DCT-7 automaat met dubbele koppeling te krijgen. Wij reden met een 1.4 T-GDi voorzien van die DCT-7. Daarbij viel op dat die versnellingsbak stil zijn werk doet maar af en toe toch wat aarzelt. Een teken des tijds, want we merken dat ook steeds vaker bij andere merken en modellen op. Het gevolg van de omschakeling naar WLTP en de jacht op CO2.

De 1.4 T-GDi doet zijn werk iets vlotter dan de 1.0 dankzij wat extra paarden en koppel. Toch is de keuze voor een 1.0 volgens ons ook geen slechte. De 1.4 heeft een relatief hoog verbruik van 8 l/100 km, iets wat we in dit segment eerder bij de stevigere dorst plaatsen. Wie minder wil verbruiken, kan tegenwoordig ook terecht bij de plug-in hybride XCeeds.

De XCeed mag dan wel wat hoger op zijn pootjes staan dan de Ceed, de crossover rijdt erg dynamisch. Dat komt omdat Kia de wagen voorzag van hydraulische aanslagpunten op de ophanging vooraan, die het rijgedrag moeten bevorderen door de demping te verstevigen. Op de duurdere versies krijgt ook de achteras die extra hydrauliek. Het gevolg is dat je bij een XCeed met enkel de aangepaste voorophanging vooral de grotere oneffenheden goed voelt. Ook dwarsrichels blijken daarbij voor het nodige animo te zorgen in de ophanging.

Een Kia XCeed is er vanaf 23.990 euro, de XCeed 1.4 T-GDi DCT-7 zoals wij 'm reden heb je vanaf 31.940 euro. Kia rechtvaardigt de hogere vanafprijs tegenover de Ceed door te stellen dat de XCeed meer premium aandoet. Ook de uitrusting is wat beter dan bij de hatchback.

conclusie

Al waren ze rijkelijk laat op het feestje, de crossover die Kia hier boven tovert mag een voorbeeld zijn voor wat andere merken in de toekomst doen. Een sexy lijn, liefst met een opvallend kleurtje en een overzichtelijk en ruim interieur. Alleen de motor, die mag wat minder drinken. Maar daarvoor zou je dan beter af zijn met de plug-in hybride. Al gooit die alweer wat extra centen op de prijs van de toch al niet goedkope benzineversies.

Specificaties

Motor

1.4 turbobenzine, vier-in-lijn

Vermogen

140pk

Koppel

242 Nm

Overbrenging

7-traps automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 275 kg

Topsnelheid

200 km/u

0 tot 100 km/u

9.50 sec

Gemiddeld testverbruik

8.00 L/100km

Min. kofferinhoud

426 L

Max. kofferinhoud

1 394 L

CO2-uitstoot

134 g/km

Auteur: Sven
Reacties: 3 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
kwiepneus 23:19
afbeelding van kwiepneus

Zag er afgelopen weekend ééntje in de straat en vond het best een mooie wagen.

Mathieu 12:43
afbeelding van Mathieu

Los of je de wagen nu mooi vindt of niet, €31.940, 8l verbruik, vrij hoge uitstoot en 9.5 sec van 0 naar 100 is geen spek voor mijn bek.
En minder verbruiken = meer betalen? Hmmmm....

Die 8l/100km, hebben jullie dit zelf gemeten, is dit opgegeven door de constructeur, is het dat wat de BC aangeeft?

4g63 18:10
afbeelding van 4g63

Samengevat: wil je rond de 8 a 10s naar 100 met 8 a 10 liter benzine rij dan een basic 'tamme' 2 liter, onderin adem genoeg, geen toeren draaien om vlot mee te kunnen en 3100tr bij 120km/h dus amper schakelen. ;)

Uw reactie