De Hyundai Kona steekt in ’t nieuw, en daar hoort opnieuw een zuiver elektrische variant bij. Daar eindigde onze kennis voorlopig echter al, want Hyundai hield de technische gegevens nog achter slot en grendel… Tot nu, want dit is alles wat je moet weten over de nieuwe Kona Electric.
Eind vorig jaar maakten we voor het eerst kennis met de nieuwe Hyundai Kona, of toch met zijn looks. Toen toonden de Koreanen namelijk het nieuwe design van hun populaire B-SUV, en een maandje later mochten we ook zijn afmetingen weten. Daaruit bleek al dat de Kona iets van een groeischeut kreeg, maar geldt dat ook voor zijn aandrijflijnen? Jazeker, getuige deze elektrische — duh — Kona Electric.
Kona krijgt frunk
Zo zal je de elektro-Kona als vanouds kunnen bestellen in twee varianten: een Standard Range en een Long Range. Die eerste ruilt daarbij dan wel de 39 kWh-accu van de voorganger in voor een exemplaar met 48,4 kWh, en de elektromotor gaat van 136 pk naar 156 pk. De winst is iets bescheidener bij de Long Range-versie, die van 64 kWh naar 65,4 kWh aan batterijcapaciteit en van 204 pk naar 218 pk aan vermogen gaat. Dat alles is dan ook goed voor een iets groter rijbereik dan voorheen, met maximaal 490 in plaats van 484 WLTP-kilometers. Hyundai laat bovendien weten dat je nieuwe Kona Electric er 41 minuten over doet om zijn grootste accu van 10% naar 80% capaciteit te pompen.
We wisten eerder al te verklappen dat Hyundai een omgekeerde ontwikkelingsstrategie toepaste op de Kona, en de auto in de eerste plaats als EV en pas nadien met verbrandingsmotoren in het achterhoofd ontwikkelde. Dat leidt tot een aantal handige kenmerken ten opzichte van de vorige Kona Electric, zoals een frunk of voorkoffer van 27 liter bovenop het standaard koffervolume van 466 liter achterin. Bovendien beschikt de EV over Vehicle-To-Load-technologie om elektrische toestellen van stroom uit de aandrijfbatterij te voorzien. Dat zijn dus zaken die je natuurlijk niet hoeft te verwachten in je Kona met hybride- of verbrandingstechniek, waarover Hyundai later pas alle details deelt.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 16 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden