
Nadat de Pajero er al een aantal jaren geleden tussenuit muisde in ons land en Mitsubishi er twee jaar geleden een Final Edition tegenaan gooide voor Europa, ziet de Pajero nu ook in andere continenten het einde naderen.
In Australië, na Afrika is dat de 4x4-regio bij uitstek, doet Mitsubishi dat evenzeer met een 'Final Edition'. Het is vooral de bedoeling om de zevenzits Pajero wat sneller buiten te krijgen, want behalve een 88 liter grote dieseltank en een hoop extra accessoires zit er eigenlijk weinig verschil op met de gewone Pajero. Zo krijg diegene die de Pajero Final Edition een motorkapbescherming, extra vloertapijten - krijg je die niet sowieso van je dealer als je eens lief kijkt? - en een in lederen hoes verpakte handleiding en onderhoudsboek. Verder zit er ook een rubberen bescherming van het laadruim in en krijgt de koper ook Final Edition-badges. De oplage voor Australië is beperkt tot 800 stuks, niet veel als je de grootte van het land bekijkt.

Met de Pajero verdwijnt een icoon uit het 4x4-landschap, al was dat de afgelopen jaren al helemaal op de schop gegaan en vervangen door de urban jungle voor SUV's en crossovers. Die laatsten zien we echter niet snel 40 jaar lang in de catalogus staan, net zomin als dat we ze de Dakar-rally zien winnen. De Pajero deed dat wel, met 12 overwinningen is het model zelfs recordhouder. 3,3 miljoen kopers vonden de weg naar Mitsubishi's grootste 4x4 in de afgelopen 40 jaar.
Recente reacties
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
Ze weten waarschijnlijk niet meer van welk hout nog pijlen te maken. Mercedes en BMW pakken het...
Door Jos D. 1 dag geleden
Mercedes E 300d 4Matic Break is minst vervuilende auto ter wereld (met verbrandingsmotor)
Alleen maar goeds dat Mercedes dit voor elkaar krijgt. Maar het totale plaatje mag niet vergeten...
Door Johan Haspeslagh 1 dag geleden
Volvo opent aanval op Lynk & Co met "Volvo Abonnement": Een XC40 per maand, zakelijk of prive
Inderdaad. Hopeloos bedrijf. Ook heel nare en slechte ervaring mee!
Door Marc Van Goethem 1 dag geleden
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
A4 wordt A5, A6 wordt A7. Iets zegt mij dat daar een prijsverhoging aan zal vast hangen.
Door John 2 dagen geleden