Dik drie jaar na zijn debuut is Mercedes’ vierdeurscoupé toe aan een facelift. Een technologie-update kreeg de CLS vorig jaar al, dus nu zitten de nieuwigheden vooral in de details. En in een kleine nieuwigheid op motorvlak.
Een goeie drie jaar geleden, in 2018, liet Mercedes de derde generatie van zijn knappe CLS op de wereld los. De shooting brake werd gelaten voor wat hij was, net als bij de eerste generatie houdt Stuttgart het nu weer alleen bij de originele vierdeurscoupé. Afgelopen zomer kreeg die al een technologie-update. Daarbij paste Mercedes vooral de rijhulpsystemen aan, en kregen het MBUX-infotainmentsysteem en Energizing-comfortsysteem een upgrade.
Nu volgen de visuele tweaks. Zowel de standaarduitvoering Avantgarde als de AMG Line krijgen een nieuwe voorbumper met gewijzigde luchtinlaten, een andere splitter en een hertekend radiatorrooster. Ook de achterkant heeft een nieuw ontwerp, met een andere achterbumper voor de Avantgarde en een kofferspoiler voor de AMG Line. Nieuwe 19- en 20-duimsvelgen zijn eveneens van de partij, net als een nieuwe blauwe koetswerkkleur. Binnenin mogen nieuwe hout- en lederopties niet ontbreken, en krijgt de CLS het stuur van de opgefriste E-Klasse.
Bovenaan het gamma ontsnapt de Mercedes-AMG CLS 53 niet aan de facelift. Ook hij krijgt dus een opgefrist design en het nieuwe stuur, en enkele optiepakketten die de looks verder aanscherpen. Tegelijk introduceert Mercedes een scherper uitgedoste Limited Edition, waarvan het maar 300 stuks bouwt. De 435 pk sterke milde hybride zes-in-lijn onder de motorkap blijft ongewijzigd. Het gewone gamma verwelkomt een nieuwe dieselmotor: de CLS 300 d is een 265 pk sterke 2.0-viercilinder met milde hybride ondersteuning. Het EQ Boost-systeem zorgt daarbij tijdelijk voor 20 pk extra. De CLS 220 d blijft gewoon in het gamma staan.
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 8 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 12 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 14 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 14 uur geleden