Het belang van de Ateca in Seats nieuwe succes de laatste jaren is niet te onderschatten. Tijd voor een facelift halverwege zijn carrière dus. Die brengt een opgefrist design met zich mee, maar vooral geüpdatete technologie.
Zowat de helft van Seats verkoop vorig jaar was een Ateca, Arona of Tarraco. Dat is geen slechte prestatie voor een merk dat met de Leon en Ibiza enkele ijzersterke B- en C-segmenters in zijn rangen telt. En dat is grotendeels de verdienste van de Ateca, de SUV die Seat vanaf 2016 weer op het pad richting winst zette.
Tijd voor een tussentijdse facelift dus, die de Ateca wat meer in lijn brengt met de modernere huisstijl die de Tarraco en nieuwe Leon propageren. De nieuwe bumpers voegen een kleine 2 centimeter aan de lengte toe, terwijl led-koplampen en –achterlichten voortaan standaard zijn en de Ateca zijn naam voortaan in sierlijke letters op de achterklep spelt. Nieuwe koetswerkkleuren en velgkeuzes zijn er uiteraard ook. Binnenin zijn er nieuwe materialen en werden het stuur en het digitale instrumentenpaneel opnieuw getekend. Het stuur is overigens optioneel verwarmbaar.
Op vlak van connectiviteit werden de infotainmentschermen opgewaardeerd en doen USB C-poorten hun intrede. Android Auto en Apple CarPlay kunnen voortaan draadloos, en de Ateca is vanaf nu ook aanspreekbaar. Het magische codewoord is hier “Hola Hola”. We verzinnen het niet. De adaptieve cruisecontrol past zijn snelheid voortaan aan op basis van navigatiegegevens, en volgt de flow van het verkeer beter. In de parkeerstand geeft de Ateca een waarschuwing wanneer je je deur wilt openen en er nog iemand aankomt (een auto, fietser of voetganger), en er is voortaan ook een trailer assist.
Hallo hybride?
Opmerkelijk: (nog) geen hybridehulp onder de motorkap. De Seat Ateca zweert nog steeds bij klassieke benzine- en dieselmotoren. Die werden wel onder de loep genomen om efficiënter en zuiniger te zijn. Het benzineaanbod begint bij de 110 pk sterke 1.0 TSI, en wordt gevolgd door een 1.5 TSI van 150 pk en een 2.0 TSI van 190 pk. Aan dieselkant verdwijnt de 1.6 TDI: daar begin je voortaan met een 2.0 TDI van 115 pk, gevolgd door een 2.0 TDI van 150 pk.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 1 dag geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 1 dag geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 1 dag geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden