De elektrische transitie brengt een paar uitdagingen met zich mee, en één daarvan is de naamgeving van de modellen. Zo is een ‘e’-tje voor de naam inmiddels maar wat afgezaagd, al moet het natuurlijk wel steek blijven houden. Die denkoefening hebben ze nu beeïndigd bij BMW, en dit is het resultaat.
Om te snappen dat het moeilijk is om namen te verzinnen voor elektrische modellen, moet je maar even in de catalogi van de Duitse Drie gaan kijken. Bij Mercedes schoten ze zichzelf bijvoorbeeld in de voet door een SUV in de vorm van de EQC en later een stel sedans genaamd EQE en EQS te lanceren, waardoor ze voor de SUV-varianten van die laatsten plots rare dingen moesten gaan doen. Bij Audi zijn ze al dat ge-e-tron dan weer beu en overwegen ze om alles op stroom gewoon een even cijfertje te geven. BMW heeft zijn eigen problemen, want na een i3 die geen elektrische 3 Reeks is en een i4 die wel een elektrische 4 Reeks is, pakten ze uit met een iX die gewoon geen cijfer kreeg. Hoog tijd voor wat eenduidigheid dus.
Terug naar de roots
BMW heeft namelijk een patentaanvraag ingediend waarin de rechten op niet minder dan 48 nieuwe namen vastgelegd worden. Het gros moet verwijzen naar elektrische modellen, en daaruit blijkt dat de Beiers ook in de toekomst zullen vasthouden aan hun systeem met ‘i’-tjes. Dat wordt straks wel aangevuld met de driecijferige code die als vanouds gebruikt wordt voor heel wat modellen met verbrandingsmotoren, waardoor ’i430’ zou kunnen verwijzen naar een variant van de huidige i4 terwijl iets als ‘iX340’ de naamgeving van de iX3 verder stroomlijnt. Dergelijke EV’s krijgen momenteel nog benamingen als ‘eDrive40’ achter de typeaanduiding om het motorvermogen te melden.
Het patent bevat trouwens niet alleen namen van elektrische auto’s, maar er staan ook een paar oude bekenden tussen. Zo kent BMW dezelfde moeilijkheden omtrent naamgeving eigenlijk al langer bij de X-modellen, de SUV’s dus. Daarom zou bijvoorbeeld een ‘X5 xDrive50i’ binnenkort omgedoopt worden tot ‘X550’. Verder verschijnt ook de iconische letter M in de lijst, al houdt die het op één vermelding in de ‘M350’-naam. Dat zou dus kunnen wijzen op een nieuwe topversie voor de 3 Reeks onder de M3. Het enige dat echter ontbreekt is het ‘d’-achtervoegsel voor de dieselmodellen, al is de kans groot dat die namen gewoon onveranderd blijven. Zo zou een 330d nog steeds wijzen op een diesel-Dreier, terwijl de benzinevariant het voortaan houdt op ‘330’ zonder ‘i’.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 12 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden