Het is officieel: Volkswagens infotainmentsysteem bevat fouten. Dat zijn niet onze woorden maar wel die van Thomas Schäfer, grote baas bij VW. Er is echter verandering op komst, want naast een aankomende software-update wordt binnen een dik jaar ook de hardware verbeterd.
Volkswagens nieuwste infotainmentsysteem is zowat het toonbeeld geworden van wat er mis kan zijn met het gebruiksgemak in moderne auto’s. Als je er al in slaagt om zonder ongelukken je weg te vinden door het aanraakgevoelige doolhof, moet je ook kunnen leven met wat wachttijd terwijl het ding zich probeert te herinneren wat je precies weer vroeg. Daar komt binnenkort echter verandering in, want Volkswagen belooft een reeks verbeteringen in de soft- én hardware van hun infotainment.
Onafhankelijke testpersonen
Tijdens een interview met het Amerikaanse Car Magazine heeft VW-CEO Thomas Schäfer namelijk gezegd dat hij weet dat hun infotainmentsysteem momenteel niet goed is. Die feedback kregen de ontwikkelaars niet alleen van misnoegde klanten en autojournalisten, maar ook van onafhankelijke testpersonen in hun eigen labo’s. Die passen de Duitsers steeds vaker toe, en daaruit bleek onder andere dat het huidige systeem te ingewikkeld is en te traag reageert. Daarnaast worden het audiovolume en de klimaatregeling bediend door een paneeltje met aanraakgevoelige strookjes, dat moeilijk te bedienen is én in sommige modellen niet verlicht is waardoor je letterlijk in het duister tast... Die feedback heeft Volkswagen dus genoteerd, en Schäfer verklaart dat ze nu precies weten wat ze moeten doen om de verschillende euvels op te lossen.
Zo zou de constructeur versie 3.0 van zijn software nog dit jaar willen uitrollen via over-the-air-updates, en die zou alvast het gebruiksgemak en de responsiviteit van het huidige systeem moeten verbeteren. Op nieuwe hardware is het iets langer wachten, maar binnen dit en 18 maanden zouden Volkswagen-modellen over verbeterde bedieningselementen moeten beschikken zoals streelstrookjes mét verlichting. Het is trouwens niet de eerste keer dat Volkswagen op zijn stappen terugkomt qua aanraakgevoeligheid, want eerder beloofde de CEO al dat ze de touch-bediening op hun stuurwielen terug zouden vervangen door fysieke toetsen. Benieuwd hoeveel we daarvan al op de facelift van de Golf te zien zullen krijgen, die in de loop van 2023 verwacht wordt.
Recente reacties
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Als men audi wil redden.waarom lukte dat niet met ford genk???. Brussel is belangrijker dan Brussel.
Door Cortinovis 8 uur geleden
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 2 dagen geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden