In een tijd waar het segment van de mini-stadswagens lijkt te sterven door te lage winstmarges lanceert Hyundai doodleuk een volledig nieuwe i10, met frisse kleuren en als optie een dak in contrasterend zwart.
Morgen opent het salon van Frankfurt zijn deuren en dan trekt Hyundai officieel het doek van zijn nieuwe stadsauto i10. Zijn voorganger is ondertussen alweer 11 jaar oud, dus dat werd stilaan tijd. De nieuwkomer kiest voor meer dynamische proporties door 20 millimeter lager en even veel millimeters breder te worden. Vooraan kiest Hyundai resoluut voor agressie, met een gapend zwart radiatorrooster dat ons wat aan dat van de Ford Fiesta ST doet denken, en zelfs twee overlangse ribbels op de motorkap. Een optioneel zwart dak dat contrasteert met de beschikbare felle koetswerkkleuren geeft dit kleintje ook in profiel een sterke persoonlijkheid. Toen de designers aan de achterkant begonnen, leek de inspiratie echter op, want die oogt behoorlijk banaal in vergelijking met de rest van het koetswerk. De 29 millimeter lagere kofferdrempel geeft toegang tot een bagageruimte van 252 liter.
Zoals een grote
Op elektronisch vlak moet de nieuwe i10 niet onderdoen voor modellen uit veel grotere segmenten, met een volledig geconnecteerd infotainmentsysteem met ingebouwde SIM-kaart en inductief laden van smartphones. Qua rijhulpsystemen pakt de i10 uit met zaken als een obstakeldetectie voor de auto, automatische grootlichten, verkeersbordherkenning, spoorassistentie en vermoeidheidsdetectie. Op motorisch vlak is het palet van de vorige generatie overgenomen en heb je keuze tussen een 1.0-driecilinder (67 pk en 96 Nm) en een 1.2-vierpitter (84 pk en 118 Nm), allebei gekoppeld aan een manuele vijfbak. Die laatste kan als optie worden gerobotiseerd. Een stop-startsysteem is deze keer op alle versies standaard, maar de WLTP-uitstoot is toch nog relatief hoog: 116 g/km voor de 1.0, 121 g/km voor de 1.2.
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een ev als firmawagen, en eentje prive aangekocht, zou ik dan twee laadpalen moeten...
Door Adriaan 12 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Bij de opstart van de digitale meters in Vlaanderen werd al rekening gehouden met eenvoudige...
Door Pieter 15 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
En wat met capaciteitstarief? Het is allemaal zo simpel niet. Ik heb geen vennootschap, ik krijg...
Door this 15 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Mij lijkt het dat de (negatieve) reacties hier vooral komen van mensen die een eigen vennootschap...
Door Bjorn 16 uur geleden