Eerste test: Opel Astra Sports Tourer (2022)

Opel Astra Sports Tourer 2022

De Opel Astra steekt in het nieuw, en daar hoort als vanouds een breakversie bij. Bij de overstap naar het Stellantis-concern wordt de nieuwe Sports Tourer iets korter, maar de binnenruimte gaat erop vooruit – net als de ecologische voetafdruk. Wij deden de test.

Overweeg je een compacte break, dan zou je eigenlijk best wel even aan Opel mogen denken. Anno 1963 waren zij er namelijk als één van de eersten bij om hun Kadett, de voorvader van onze Astra, op een langere daklijn te trakteren onder de noemer ‘Caravan’. 11 generaties later staat er nog steeds zo’n variant in de catalogus, al werd die wel omgedoopt tot ‘Sports Tourer’ om – dat denken we toch – minder de indruk te wekken dat er een gasvuur en een chemisch toilet achterin schuilen. Hoe dan ook mocht zo’n Astra break ook deze keer niet ontbreken, ondanks de overstap naar moederhuis Stellantis.

Minder Peugeot, meer Astra

Dat zeggen we er ook niet zomaar bij, want Opel is niet het enige Stellantis-merk dat een break in het C-segment aanbiedt. Ook Peugeot staat al decennia garant voor compact stapelplezier, en het is dan ook niet verwonderlijk dat de Astra ST best wat componenten deelt met de 308 SW. Dat zou je van buitenaf echter enkel aan de proporties zeggen, want los van de Peugeot-typische lange wielbasis houdt de Opel er een volledig eigen design op na. Reken dus op de kenmerkende ‘Opel Vizor’-grille vooraan met standaard LED-pixel-koplampen erin verwerkt, een al even minimalistische achterpartij met zijn verticale derde remlicht en optioneel een contrasterend dakpaneel.

Opel Astra Sports Tourer 2022

De Astra Sports Tourer blijft dan ook in de eerste plaats een Astra, en dat mag je misschien letterlijker nemen dan je zou denken. Zo is de complete auto van de neus tot de voordeuren identiek, en is ook een groot deel van het achterpaneel gewoon overgenomen van de hatchback-lijn. Enkel het iconisch geworden roostertje achter de zijruiten, dat bij de hatchback moet doen denken aan de Kadetts D en E, heeft moeten wijken voor wat meer glas. Opel gaf trouwens mee dat ook de achterlichten identiek zijn, wat hen dan weer wat extra ontwikkeling bespaart en jij zou moeten merken aan de herstellingskosten nadat iemand beslist om je kont te tikken tijdens het inparkeren.

Van Pure Panel tot Intelli-Space

Over identiek gesproken: ook over de cockpit van deze Astra Sports Tourer hebben we maar weinig nieuws te melden. Je waant je meteen in een reguliere Astra, en daar is absoluut niks mis mee. Zo wordt het dashboard gedomineerd door Opels ‘Pure Panel’-ontwerp met een doorlopend zwart oppervlak waar zowel het infotainmentscherm als het bestuurdersdisplay in verwerkt zitten, beide 10 inch groot. Dat instrumentarium bekijk je trouwens – in tegenstelling tot de Peugeot-neef – niet over het stuurwiel maar wel traditioneel erdoorheen, wat de zitpositie weer wat gewoner maakt. Het infotainmentsysteem lijdt echter wel mee aan de minder intuïtieve Stellantis-kwaal met al zijn swipe-functies, maar gelukkig monteert Opel meer dan genoeg fysieke toetsen onder het scherm om de belangrijkste functies te bedienen.

Opel Astra Sports Tourer 2022

Tot hiertoe kijken we dus gewoon tegen een Astra-interieur aan, tot je je hoofd even naar achteren draait. Daar toont de Sports Tourer zich namelijk als het schoolvoorbeeld van de compacte break, en dat dankt hij aan zijn wielbasis van 2,73 meter. Dat is 7 centimeter langer dan die van zijn voorganger, en hoewel de nieuwe break in totaal zo’n 6 centimeter krimpt ten opzichte van de vorige Astra levert dat dus toch een grotere binnenruimte op. Zo slikt de koffer standaard tot 594 liter aan bagage, mede dankzij de moduleerbare Intelli-Space-koffervloer. Bestel je de auto echter als plug-inhybride, dan is die vloer wat minder intelligent en blijft er 516 liter over. Dat is echter nog steeds allesbehalve een beschamend cijfer.

Sportieve sensaties?

Stiekem is die stekkerhybride ook de Astra die je wil, want hij tilt het model naar een nieuw niveau. Hij neemt zijn aandrijflijn over van de Peugeot 308 plug-in en – dichter bij huis – de Opel Grandland, die bestaat uit een 1.6-liter benzinemotor en een enkele elektromotor op de vooras. Zo rij je volgens Opel ongeveer 60 kilometer zuiver elektrisch dankzij een accupakket van 12,4 kWh, terwijl je tot 180 pk aan vermogen krijgt wanneer stroom en verbranding de handen in elkaar slaan. Dan sprint deze Astra Sports Tourer naar de 100 km/u in 7,7 seconden – niet verkeerd, zeker wetende dat er later nog een versie met 225 pk aankomt.

Opel Astra Sports Tourer 2022

We kunnen echter niet om het idee heen dat de niet-geëlektrificeerde versies ietwat te wensen over laten. Zo kan je de Opel ook bestellen met een 1.2-liter benzinemotor met 110 of 130 pk en een 1.5-liter diesel met 130 pk, maar daar blijft het dan bij. En dat terwijl je, zelfs in deze verlengde versie, merkt dat het onderstel van de Astra aardig wat sportieve sensaties aankan. In combinatie met het ‘GSI Line’-pakketje, dat de auto voorziet van knappere velgen en stuggere veren, voelt de Astra onverstoorbaar aan tijdens het bochtenwerk terwijl het comfort er toch amper onder lijdt. Wat ons betreft hadden ze dus gerust ook een GSI-waardige benzinemotor in het vooronder mogen planten en er een heuse hothatch van mogen maken. Een deel van ons hoopt echter dat ze die eer houden aan de zuiver elektrische versie, die – ook voor de break – volgend jaar in de planning staat.

Knap uitgerust

Houden we het echter op de motorisaties die we nu in de catalogus vinden, dan betaal je voor een Astra Sports Tourer minstens 28.400 euro. Daarvoor krijg je een ‘Edition’-versie voorzien van een 1.2-liter benzinemotor met 110 pk en een handgeschakelde zesbak, en daarmee is deze break 1.500 euro duurder dan een vergelijkbare hatchback. De basisuitrusting is voor die prijs helemaal niet verkeerd, met bijvoorbeeld standaard parkeersensoren voor- en achteraan, licht- en regensensoren, een 10-inch infotainmentscherm met smartphoneconnectiviteit en heel wat veiligheidsfuncties.

Opel Astra Sports Tourer 2022

Moet je Astra een stekker hebben, dan ben je voor de break ten minste 39.750 euro kwijt, opnieuw precies 1.500 euro meer dan wat je voor de reguliere vijfdeurs met plug-inhybride aandrijflijn zou betalen. Hoeveel de 225 pk sterke variant later zal kosten, weten we nog niet. Ook of de zuiver elektrische Astra Sports Tourer de MG 5 het leven al dan niet zuur zal kunnen maken, weten we je pas volgend jaar te vertellen.

Conclusie

Terwijl de Opel Astra onder de Stellantis-vlag rijdt, wordt de Sports Tourer-versie competenter dan ooit. Zijn voetafdruk verkleint terwijl de binnenruimte groeit, zijn motorenaanbod wordt getrakteerd op wat broodnodige elektrificatie en het onderstel is onverstoorbaar. Op een aandrijflijn die de grenzen van dat onderstel kan aftasten moeten we echter nog heel even wachten, net als op een zuiver elektrische variant die deze Astra tot één van de zeldzame uitstootloze breaks mag kronen.

Specificaties

Motor

1.6-liter viercilinder benzine + elektromotor

Vermogen

180pk

Koppel

360 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Aandrijving

voorwiel

Topsnelheid

225 km/u

Prijs testwagen

€ 39 750.00

Prijs basismodel

€ 28 400.00

0 tot 100 km/u

7.70 sec

Min. kofferinhoud

516 L

Max. kofferinhoud

1 634 L

CO2-uitstoot

25 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws