Hyundai doet ’t weer: Ioniq 6 verkozen tot World Car of the Year 2023

Hyundai Ioniq 6 world car of the year 2023

Bij Hyundai weten ze hoe je degelijke, knap gelijnde EV’s moet bouwen. Dat zijn niet onze woorden, maar wel die van de 100-koppige jury van de World Car of the Year-verkiezing. Daar viel de Koreaanse autobouwer namelijk voor het tweede jaar op rij in de prijzen, en deze keer waren die voor de Hyundai Ioniq 6.

In januari werd de Jeep Avenger verkozen tot auto van het jaar 2023, maar dat gold enkel voor onze contreien. Toen vond namelijk de European Car of the Year-verkiezing plaats, maar daarnaast is er ook een World Car of the Year-award die ieder jaar bepaalt welk in minstens twee wereldmarkten verkrijgbaar model het beste te pruimen valt. Daarvoor kregen we eerder al inkijk in de lijst met tien finalisten, en nu heeft de jury bepaald welke auto een jaar lang de scepter mag dragen.

Opnieuw Hyundai, opnieuw elektrisch

Daarbij is de Hyundai Ioniq 6 als winnaar uit de bus gekomen, die het haalde van de BMW (i)X1 op de tweede plaats en de Kia Niro op plekje drie. De Hyundai was echter niet alleen goed voor de titel ‘World Car of the Year’. Daarnaast werd het model namelijk ook verkozen tot ‘World Electric Car of the Year’ én tot ‘World Car Design of the Year’, of in ’t schoon Vlaams: beste elektrische auto en beste auto-ontwerp. Zo waren er trouwens nog een aantal andere categorieën, en hun winnaars vind je hieronder mooi opgelijst.

  • World Car of the Year: Hyundai Ioniq 6
  • World Electric Car of the Year: Hyundai Ioniq 6
  • World Luxury Car of the Year: Lucid Air
  • World Performance Car of the Year: Kia EV6 GT
  • World Urban Car of the Year: Citroën C3
  • World Car Design of the Year: Hyundai Ioniq 6


Komt dit nieuwsbericht je enigszins bekend voor, dan is dat geen toeval. Ook vorig jaar ging de titel van wereldauto van het jaar al naar een model binnen de rangen van Hyundai, en ook nog eentje met een gelijkaardige naam. Toen werd de Ioniq 5 namelijk gekozen als tweede elektrische auto op rij, en ook die trend wordt dit jaar verdergezet. Daarnaast was de European Car of the Year dit jaar, de Jeep Avenger, ook al een EV. Het valt dan ook op dat in de kandidatenlijsten van dergelijke verkiezingen steeds minder verbrandingsmotoren ronken.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
FLP 13:00
afbeelding van FLP

"World Performance Car of the Year: Kia EV6 GT"
Huh?

Joram 16:46
afbeelding van Joram

Jup, die haalde in die categorie meer stemmen dan de BMW M4 CSL of Porsche 911 GT3 RS... (En als onze commentsectie emoji's kon tonen, stond hier zo eentje met een ontploffend hoofd.)

FLP 09:15
afbeelding van FLP

Maar het is toch raar dat de EV6 GT zelfs in die categorie ingedeeld is? Het is natuurlijk een wagen met geweldige prestaties/cijfers, maar dat is een Ford F150 Lightning ook. Dat maakt het echter niet opeens een "Performance car".

AVR 15:31
afbeelding van AVR

Yep, performance car... Misschien even volgend filmpje checken. ;-) https://www.youtube.com/watch?v=GZhnOnW1X3M

Maarten 10:44
afbeelding van Maarten

Ik volg de gedachtengang van FLP. Bij zo'n 400m race kan je evengoed nog enkele elektrische auto's erbij zetten en de meeste ICE wagens komen achter... In mijn ogen is een performance car meer dan enkel een goede 0 - 100 tijd. Zulke tests zijn vaak zo opgezet dat de wagen die belicht wordt, goed uit de test komt. Laat dezelfde wagens een ronde op de Neurenberg ring rijden en je hebt een andere uitkomst.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws